Στη Σύρο δοκιμάζεται σήμερα ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Εκτακτης Ανάγκης («112»). Στις 12 το μεσημέρι, συγκεκριμένα, σε όλους τους κατόχους κινητών τηλεφώνων που βρίσκονται στο νησί έχει προγραμματιστεί να σταλεί γραπτό μήνυμα από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Το μήνυμα θα αναφέρει συγκεκριμένα:
«Δοκιμαστικό μήνυμα νέου εθνικού συστήματος έγκαιρης ειδοποίησης. Δεν απαιτείται καμία ενέργεια από εσάς». Σκοπός της δοκιμής είναι να ελεγχθεί η λειτουργία των δύο εναλλακτικών μηχανισμών αποστολής μηνυμάτων στα κινητά τηλέφωνα, στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Η πρώτη τεχνολογία ονομάζεται «εκπομπή κυψέλης» ή «Cell Broadcasting» και λειτουργεί ως εξής: όλα ανεξαιρέτως τα κινητά που ενεργοποιούν τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας στη Σύρο θα λάβουν κατά προτεραιότητα το δοκιμαστικό μήνυμα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Η δεύτερη τεχνολογία είναι η δοκιμασμένη, μαζική αποστολή γραπτών μηνυμάτων sms, μέσω των τηλεπικοινωνιακών παρόχων. Υστερεί σε σχέση με την πρώτη, καθώς είναι πιθανό να μεσολαβήσουν έως και δέκα λεπτά από την ώρα αποστολής του μηνύματος μέχρι την παραλαβή του από τον κάτοχο του κινητού. Αντίθετα, η τεχνολογία Cell Broadcasting διακόπτει τυχόν άλλες λειτουργίες του κινητού και ενημερώνει άμεσα τον κάτοχό του ότι βρίσκεται σε κίνδυνο. Οι προπαρασκευαστικές ενέργειες για την ενεργοποίηση της «εκπομπής κυψέλης» δεν έχουν πλήρως ολοκληρωθεί. Μέχρι να συμβεί αυτό αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία sms, επιλογή μάλιστα που βαπτίστηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη «ενδιάμεση λύση». Είναι χαρακτηριστικό ότι τη 12η Ιουλίου, μετά την επίσκεψή του στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο κ. Μητσοτάκης είχε δηλώσει στους δημοσιογράφους: «Ζήτησα από τον υπουργό να συνεννοηθεί με τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας για μια ενδιάμεση λύση, η οποία θα πρέπει να δοθεί το αργότερο σε ένα μήνα. Με αυτή τη λύση θα μπορούμε να επικοινωνούμε άμεσα σε περίπτωση επικίνδυνων καταστροφών».
Είναι η τρίτη κατά σειράν φορά που η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας δοκιμάζει πιλοτικά την υπηρεσία αποστολής μηνυμάτων μέσω του Ευρωπαϊκού Αριθμού Εκτακτης Ανάγκης. Οι δύο προηγούμενες είχαν γίνει στο Χαλάνδρι, η πρώτη στις αρχές του έτους και η δεύτερη στις αρχές Ιουλίου. Και στις δύο η αποστολή των μηνυμάτων έγινε μέσω εκπομπής κυψέλης και όχι μέσω sms.
«Εργαζόμαστε πυρετωδώς»
Με αφορμή τη σημερινή δοκιμή στη Σύρο ο νέος γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς τόνισε (ΑΠΕ) «πως εργαζόμαστε πυρετωδώς για να ολοκληρώσουμε και να υλοποιήσουμε τη λειτουργία του “112” και της Εθνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας μέσα στον χρόνο που έθεσε ο πρωθυπουργός. Από τις 10 Αυγούστου θα ξεκινήσει πιλοτικά σε όλη την Ελλάδα η ενδιάμεση λειτουργία του “112” και μέχρι το τέλος του έτους θα είναι όλα έτοιμα, όπως προβλέπει το σχέδιο».
Αξίζει να σημειωθεί ότι παραμένουν εκτός λειτουργίας οι υπηρεσίες α) ειδοποίησης των πολιτών μέσω σταθερών τηλεφώνων, β) η πρόσβαση στο σύστημα ατόμων με ειδικές ανάγκες και γ) ο αυτόματος γεωεντοπισμός όσων καλούν το «112». Σήμερα, την ώρα της δοκιμής στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής στο Χαλάνδρι ανακοινώθηκε ότι θα παρίσταται ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.
Απουσία εγκυκλίου
Ερωτήματα εγείρει η απόφαση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας να μην εκδώσει, για πρώτη φορά φέτος, επικαιροποιημένο σχέδιο δράσεων για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών. Παραδοσιακά, η εγκύκλιος εκδίδεται τον Μάιο και κοινοποιείται σε όλους τους φορείς που έχουν ευθύνη για την πρόληψη και αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, όπως οι δήμοι, οι Περιφέρειες αλλά και η Πυροσβεστική. Στο σχέδιο δράσεων αναφέρονται λεπτομερώς οι ενέργειες στις οποίες υποχρεούται να προβεί ο κάθε φορέας (π.χ. καθαρισμός δασών, συντήρηση δικτύου ΔΕΗ κ.τ.λ.) προκειμένου να περιοριστεί ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Στελέχη της Γενικής Γραμματείας που ρωτήθηκαν σχετικά διευκρίνισαν ότι «δεν εκδόθηκε νέα εγκύκλιος, επειδή δεν έχουν μεταβληθεί ο ρόλος και οι αρμοδιότητες των εμπλεκομένων φορέων». Ωστόσο, αρκετοί επισημαίνουν ότι η εν λόγω απόφαση έχει προκαλέσει εφησυχασμό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ακόμα ότι η παραβίαση των πυροσβεστικών διατάξεων διώκονταν ως πταίσματα, τα οποία όμως κατήργησε ο νέος Ποινικός Κώδικας.
Η πολυετής «περιπέτεια» του αριθμού
Η αρχική συμφωνία για την ενεργοποίηση του Ευρωπαϊκού Αριθμού Εκτάκτων Αναγκών («112») υπεγράφη από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ) το 2010. Εννιά χρόνια αργότερα και ενώ έχει μεσολαβήσει η περυσινή τραγωδία στο Μάτι, η εφαρμογή παραμένει σε πιλοτική λειτουργία. Οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις στο Δημόσιο, οι γνωστές κωλυσιεργίες στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων και –σύμφωνα με μια εκδοχή– τα κενά στην αρχική συμφωνία για την υλοποίηση του έργου ευθύνονται για την πολυετή «περιπέτεια» του αριθμού. Το έργο ήταν αρχικά ενταγμένο στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2007- 2013 και, σύμφωνα με την προγραμματική συμφωνία, αποσκοπούσε στη «βέλτιστη διαχείριση περιστατικών έκτακτης ανάγκης». Ωστόσο, παρά την κρισιμότητά του, η τελική σύμβαση ανάμεσα στην Κοινωνία της Πληροφορίας και στην ανάδοχο εταιρεία (ΟΤΕ Α.Ε.) υπεγράφη τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2014. Σύμφωνα με μια εκδοχή, απαιτήθηκαν χρονοβόρες διαδικασίες έως ότου καθοριστούν οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου και ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την ανάδειξη αναδόχου. Τον Φεβρουάριο του 2016, δύο χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης, η ΚτΠ αποφάσισε να θέσει σε αναστολή τη σύμβαση, καθώς το έργο ήταν αδύνατον να ολοκληρωθεί εντός της προβλεπόμενης περιόδου 2007-2013. Οπως είχαν –τότε– επισημάνει τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, ένας από τους λόγους που το έργο ήταν αδύνατον να υλοποιηθεί εντός χρονοδιαγράμματος, ήταν το γεγονός ότι στην αρχική σύμβαση δεν είχαν προβλεφθεί κονδύλια για τη διαμόρφωση χώρων που θα φιλοξενούσαν την υποδομή του «112». Στα τέλη Δεκεμβρίου 2016, το έργο εντάχθηκε στο νέο πρόγραμμα χρηματοδότησης 2014-2020, ωστόσο, δεν προβλέφθηκαν οι απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις ούτως ώστε οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας να υποχρεώνονταν να στέλνουν μηνύματα έκτακτης ανάγκης στους κατοίκους περιοχών που βρίσκονται υπό απειλή. Μεσολάβησε άλλο ένα εξάμηνο προκειμένου η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας να προχωρήσει στη συγκεκριμένη ρύθμιση.
Στις 12 Ιουλίου είχε πραγματοποιηθεί στο Χαλάνδρι δοκιμαστική αποστολή μηνυμάτων σε κινητά, με την τεχνολογία «εκπομπής κυψέλης».
Αιχμηρή επιστολή
Η νέα τροποποιημένη σύμβαση υπεγράφη τον Φεβρουάριο του 2018. Στις 18 Ιουλίου του ίδιου χρόνου, μόλις πέντε ημέρες πριν από τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι και ενώ ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Εκτακτης Ανάγκης παρέμενε ανενεργός, η Ευρωπαία επίτροπος αρμόδια για την Ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, Μαρίγια Γκάμπριελ είχε αποστείλει μια αιχμηρή επιστολή στον τότε αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη Νίκο Τόσκα. Καλούσε τις ελληνικές αρχές να θέσουν άμεσα σε λειτουργία το «112», σχολιάζοντας δηκτικά ότι «καθώς οι καλοκαιρινές διακοπές ξεκινούν, κάποιοι Ευρωπαίοι δεν θα καταφέρουν να λάβουν την επείγουσα βοήθεια, όταν τη χρειαστούν».
Μετά την καταστροφή στην Ανατολική Αττική η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύθηκε ότι θα έθετε σε λειτουργία το «112» στις αρχές του 2019. Την 31η Ιανουαρίου 2019, ωστόσο, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι επανήλθαν στο θέμα. Ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Επικοινωνίας Δικτύων, Περιεχομένου και Τεχνολογίας Ρομπέρτο Βιόλα με έγγραφό του καλούσε την κυβέρνηση να υποβάλει στην Κομισιόν οδικό χάρτη στον οποίο να προσδιορίζει με απόλυτη σαφήνεια πότε η εφαρμογή «112» θα ήταν πλήρως λειτουργική, επισημαίνοντας επιπλέον ότι η προηγούμενη επιστολή της κ. Γκάμπριελ παραμένει αναπάντητη. «Εάν η ελληνική κυβέρνηση έχει την πρόθεση να αντιμετωπίσει σύντομα την κατάσταση, θα πρέπει να ενημερώσει το αργότερο έως τις 12 Φεβρουαρίου 2019», έγραφε ο κ. Βιόλα. Την άνοιξη του 2019 δοκιμάστηκε για πρώτη φορά (στο Χαλάνδρι) η υπηρεσία ειδοποίησης των κατοίκων μιας περιοχής σε περίπτωση κινδύνου μέσω γραπτών μηνυμάτων sms. Μια δεύτερη δοκιμή έγινε –και πάλι στο Χαλάνδρι– στις αρχές Ιουλίου και σήμερα είναι προγραμματισμένη νέα δοκιμή αυτή τη φορά εκτός νομού Αττικής και συγκεκριμένα στη Σύρο.
Η χρήση του στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης
Τον περασμένο Φεβρουάριο στην ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη χρήση του τηλεφωνικού αριθμού έκτακτης ανάγκης «112», μόνο η Ελλάδα και η Μάλτα από όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. δεν ανέφεραν εάν έχουν αναπτύξει κάποιο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης των πολιτών τους. Από τις υπόλοιπες χώρες πέντε, μεταξύ των οποίων η Ισπανία και η Πορτογαλία, δήλωσαν ότι μπορούν να στείλουν προειδοποιητικά sms στα κινητά τηλέφωνα ανθρώπων που απειλούνται. Δέκα χώρες, μεταξύ των οποίων και η Κύπρος, έστελναν σήμα μέσω της τηλεόρασης ή του ραδιοφώνου και 16 χώρες μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν σειρήνες σε περίπτωση ανάγκης.
Σε οκτώ κράτη (Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Μάλτα, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία και Σουηδία) το «112» είναι ο μοναδικός αριθμός έκτακτης ανάγκης.
Η άμεση απόκριση στις κλήσεις πολιτών που βρίσκονται σε κίνδυνο και ο γρήγορος εντοπισμός τους είναι ένα από τα ζητήματα που ελέγχει στις αξιολογήσεις της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο μέσος χρόνος απόκρισης σε μια κλήση στον συγκεκριμένο αριθμό διαφέρει από χώρα σε χώρα. Ενδεικτικά, βάσει της καταγραφής για το έτος 2018, στην Ολλανδία απαιτούνται μόλις τρία δευτερόλεπτα, στην Ισπανία χρειάζονται 5,5 δευτερόλεπτα και στην Ελλάδα εννέα δευτερόλεπτα. Η χώρα μας δεν βρισκόταν μεταξύ των 13 κρατών που παρείχαν νέα στοιχεία για το ποσοστό των λάθος κλήσεων που γίνονται στο «112» και άλλους εθνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης.
Ωστόσο, βάσει παλιότερων δεδομένων, τα οποία δεν διευκρινίζεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από ποια χρονιά είναι, το 95% των κλήσεων στην Ελλάδα παρουσιάζεται ως λανθασμένο. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο ποσοστό σε σύγκριση με άλλα κράτη της Ε.Ε.
Ο Ευρωπαϊκός Αριθμός Εκτακτης Ανάγκης «112» θεσμοθετήθηκε το 1991. Κι όμως, σήμερα βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μόνο 14% των Ελλήνων φαίνεται να γνωρίζουν ότι μπορούν να καλέσουν το «112» από οποιοδήποτε μέρος εντός της Ε.Ε. Μέσα στο 2018 οι κλήσεις στον αριθμό «112» ξεπέρασαν τα 140 εκατομμύρια πανευρωπαϊκά.
Κρίσιμο στοιχείο για τη χρησιμότητα του «112» είναι ο εντοπισμός της θέσης του καλούντος. Το μεγαλύτερο ποσοστό αποτυχίας σε αυτή την υπηρεσία έχουν το Βέλγιο (33%), η Λετονία (25%) και η Πολωνία (21%).
Στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε. η αδυναμία εντοπισμού του πολίτη που έχει καλέσει τον αριθμό έκτακτης ανάγκης δεν ξεπερνά σε ποσοστό το 10% των κλήσεων.
Συστάσεις υπ. Υγείας σε περίπτωση πυρκαγιάς
Πιστή τήρηση των οδηγιών των αρμόδιων αρχών από όσους βρίσκονται σε περιοχές όπου εκδηλώνεται μια πυρκαγιά και παραμονή σε κλειστούς και κλιματιζόμενους χώρους για όσους βρίσκονται σε περιοχές που επηρεάζονται από τον καπνό της φωτιάς είναι μεταξύ των μέτρων προστασίας που συστήνει το υπουργείο Υγείας. Οπως αναφέρεται σε εγκύκλιο που εξέδωσε χθες το υπουργείο Υγείας, μια πυρκαγιά, εκτός από τον τόπο στον οποίο εκδηλώνεται, ενδέχεται να επηρεάσει και άλλες περιοχές, εξαιτίας της μεταφοράς του καπνού μέσω των ανέμων.
Η έκθεση στον καπνό ενδέχεται να προκαλέσει ερεθισμούς στα μάτια και στην αναπνευστική οδό και σε ορισμένες περιπτώσεις διαταραχή της αναπνευστικής λειτουργίας, βρογχίτιδα ή θάνατο. Στο πλαίσιο αυτό, για τους πολίτες που βρίσκονται κοντά σε μια δασική πυρκαγιά, εκτός από τις περιπτώσεις που έχουν λάβει διαφορετικές οδηγίες από τις αρμόδιες αρχές, συστήνεται η παραμονή σε κλειστούς χώρους, η εξασφάλιση του δροσισμού των εσωτερικών χώρων των κατοικιών και η προτίμηση χώρων που διαθέτουν συστήματα κλιματισμού, και μάλιστα στη λειτουργία ανακύκλωσης του εσωτερικού αέρα. Θα πρέπει οι πολίτες να αποφεύγουν το κάπνισμα και άλλες πηγές ρύπανσης εσωτερικού αέρα (ψησταριά, αεροζόλ κ.ά.), ενώ ειδικά τα ευπαθή άτομα, όπως ασθενείς, ενδέχεται να χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν μάσκες. Τέλος, το υπουργείο Υγείας καλεί τους πολίτες να επισκέπτονται τακτικά και να παρέχουν βοήθεια σε γείτονές τους που είτε είναι ηλικιωμένοι είτε ζουν μόνοι.
kathimerini
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου