Δεύτερη προσπάθεια συνεννόησης μεταξύ του υπουργού οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και του πρόεδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα ενδεχομένως και εντός της ημέρας θα απαιτηθεί προκειμένου να κλείσει το θέμα της σύμβασης παραχώρησης της ΟΛΠ ΑΕ με το ελληνικό δημόσιο. Η αδυναμία εξεύρεσης συμβιβαστικής λύσης για το τα τελικά θα περιλαμβάνει αυτή η σύμβαση αποτελεί να καθυστερήσει περαιτέρω την αποκρατικοποίηση που έχει προσδιορισθεί από την Βουλή να γίνει εντός Οκτωβρίου. Ήδη όμως έχει ατύπως μετατεθεί προς τα τέλη Νοεμβρίου καθώς η απουσία τελικού κειμένου καθιστά αδύνατη την διαβούλευση με τους υποψηφίους επενδυτές και τον προσδιορισμό της προσφοράς τους.
Το βασικό πρόβλημα εστιάζεται στην παραλιακή ζώνη της Δραπετσώνας και ειδικότερα την αξίωση αυτοδιοικητικών παραγόντων αλλά και μελών της κυβέρνησης να εξαιρεθεί από την παραχώρηση. Όμως η ζώνη αυτή περιλαμβάνεται στα περιουσιακά στοιχεία του ΟΛΠ και μέτοχοι μειοψηφίας όπως η Lansdowne Partners που ελέγχει το 8% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης αντιδρούν έντονα σε μια τέτοια εξέλιξη. Θεωρούν πως απομειώνεται σημαντικά η αξία της περιουσίας τους αφού η συζήτηση για την εξαίρεση της Δραπετσώνας δεν γίνεται καν επί τη βάση καταβολής ανταλλάγματος προς τον ΟΛΠ. Πάνω από όλα όμως αφορά την προοπτική ανάπτυξης του ΟΛΠ αφού για το εν λόγω σημείο υπάρχουν σημαντικά επενδυτικά σχέδια για ακτοπλοϊκές και άλλες δραστηριότητες.
Υπέρ της εξαίρεσης εκ των εμπλεκομένων υπουργείων έχει ταχθεί ο υπουργός ναυτιλίας και ο υπουργός περιβάλλοντος και ενέργειας ενώ ο υπουργός οικονομικών έχει επιφυλαχθεί για το θέμα. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το ζήτημα είναι πιθανόν τελικά να κληθεί να λύσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, έχει προτείνει στην υπό συζήτηση με τα υπουργεία Οικονομικών, Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος σύμβαση παραχώρησης, την απόδοση στους δήμους που βρίσκονται γύρω από το λιμάνι του συνόλου του ετησίου ανταλλάγματος που καταβάλλει μέχρι τώρα ο ΟΛΠ στο δημόσιο. Ο ΟΛΠ καταβάλλει ετησίως το 2% του κύκλου εργασιών του στο δημόσιο για να χρησιμοποιεί τις υποδομές που ήταν, είναι και θα παραμείνουν δημόσια περιουσία. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί τουλάχιστον στο 3,5% με τη νέα σύμβαση.
Δραπετσώνα και πόροι είναι όμως μόνον τα δυο από τα θέματα που φρενάρουν την ολοκλήρωση της σύμβασης. Η ΕΥΔΑΠ για παράδειγμα, επιθυμεί να εξαιρεθεί από την παραχώρηση η παράκτια έκταση της Ψυτάλλειας που τώρα βρίσκεται στην νομή της ΟΛΠ ΑΕ ενώ επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου αξιώνουν να εξαιρεθεί από την παραχώρηση και η ζώνη των επισκευών την οποία επίσης ο ΟΛΠ τώρα διαχειρίζεται και εισπράττει ενοίκια για τις υποπαραχωρήσεις αυτές.
Κανείς δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται πως ο ΟΛΠ είναι μια εισηγμένη εταιρεία που έχει ήδη σύμβαση παραχώρησης η οποία δεν λήγει αλλά επανεξετάζεται στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης .
Η αφαίρεση τμημάτων της παραχώρησης που έχει ήδη η εισηγμένη, το 25% της οποίας βρίσκεται στα χέρια ιδιωτών επενδυτών, ισοδυναμεί με κρατικοποίηση μέρους της περιουσίας τους.
Έτερο ζήτημα που έχει τεθεί στα πλαίσια της διαδικασίας αυτής είναι και η εξαίρεση από την παραχώρηση εκτάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης που στο έχουν ήδη de facto παραχωρηθεί από τον ΟΛΠ στους Δήμους έναντι συμβολικού μισθώματος.
Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι το ζήτημα της απέγδυσης του ΟΛΠ από διοικητικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες δημόσιου χαρακτήρα και η απόδοσής τους, όχι στην υπάρχουσα γενική γραμματεία λιμένων του υπουργείου, ούτε στην Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων αλλά σε νέα Δημόσια Αρχή Λιμένων που προτείνει ο υπουργός ναυτιλίας.
Η αντιμετώπιση του συνόλου των παραπάνω θεμάτων αλλά και άλλων συναφών σε ένα εξαιρετικά μικρό πλέον χρονικό περιθώριο ενόψει αξιολόγησης εκτιμάται ότι παραπέμπει το ζήτημα στην προσοχή του Μαξίμου. Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν πως είναι ενδεχόμενο εντός της εβδομάδας να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός χωρίς να πληγεί η διαδικασία του και να μπορέσει να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό τίμημα, αλλά και η βέλτιστη προοπτική ανάπτυξης της οικονομίας που η αξιοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να φέρει.
πηγη
Το βασικό πρόβλημα εστιάζεται στην παραλιακή ζώνη της Δραπετσώνας και ειδικότερα την αξίωση αυτοδιοικητικών παραγόντων αλλά και μελών της κυβέρνησης να εξαιρεθεί από την παραχώρηση. Όμως η ζώνη αυτή περιλαμβάνεται στα περιουσιακά στοιχεία του ΟΛΠ και μέτοχοι μειοψηφίας όπως η Lansdowne Partners που ελέγχει το 8% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης αντιδρούν έντονα σε μια τέτοια εξέλιξη. Θεωρούν πως απομειώνεται σημαντικά η αξία της περιουσίας τους αφού η συζήτηση για την εξαίρεση της Δραπετσώνας δεν γίνεται καν επί τη βάση καταβολής ανταλλάγματος προς τον ΟΛΠ. Πάνω από όλα όμως αφορά την προοπτική ανάπτυξης του ΟΛΠ αφού για το εν λόγω σημείο υπάρχουν σημαντικά επενδυτικά σχέδια για ακτοπλοϊκές και άλλες δραστηριότητες.
Υπέρ της εξαίρεσης εκ των εμπλεκομένων υπουργείων έχει ταχθεί ο υπουργός ναυτιλίας και ο υπουργός περιβάλλοντος και ενέργειας ενώ ο υπουργός οικονομικών έχει επιφυλαχθεί για το θέμα. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το ζήτημα είναι πιθανόν τελικά να κληθεί να λύσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, έχει προτείνει στην υπό συζήτηση με τα υπουργεία Οικονομικών, Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος σύμβαση παραχώρησης, την απόδοση στους δήμους που βρίσκονται γύρω από το λιμάνι του συνόλου του ετησίου ανταλλάγματος που καταβάλλει μέχρι τώρα ο ΟΛΠ στο δημόσιο. Ο ΟΛΠ καταβάλλει ετησίως το 2% του κύκλου εργασιών του στο δημόσιο για να χρησιμοποιεί τις υποδομές που ήταν, είναι και θα παραμείνουν δημόσια περιουσία. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί τουλάχιστον στο 3,5% με τη νέα σύμβαση.
Δραπετσώνα και πόροι είναι όμως μόνον τα δυο από τα θέματα που φρενάρουν την ολοκλήρωση της σύμβασης. Η ΕΥΔΑΠ για παράδειγμα, επιθυμεί να εξαιρεθεί από την παραχώρηση η παράκτια έκταση της Ψυτάλλειας που τώρα βρίσκεται στην νομή της ΟΛΠ ΑΕ ενώ επιχειρήσεις του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου αξιώνουν να εξαιρεθεί από την παραχώρηση και η ζώνη των επισκευών την οποία επίσης ο ΟΛΠ τώρα διαχειρίζεται και εισπράττει ενοίκια για τις υποπαραχωρήσεις αυτές.
Κανείς δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται πως ο ΟΛΠ είναι μια εισηγμένη εταιρεία που έχει ήδη σύμβαση παραχώρησης η οποία δεν λήγει αλλά επανεξετάζεται στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης .
Η αφαίρεση τμημάτων της παραχώρησης που έχει ήδη η εισηγμένη, το 25% της οποίας βρίσκεται στα χέρια ιδιωτών επενδυτών, ισοδυναμεί με κρατικοποίηση μέρους της περιουσίας τους.
Έτερο ζήτημα που έχει τεθεί στα πλαίσια της διαδικασίας αυτής είναι και η εξαίρεση από την παραχώρηση εκτάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης που στο έχουν ήδη de facto παραχωρηθεί από τον ΟΛΠ στους Δήμους έναντι συμβολικού μισθώματος.
Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι το ζήτημα της απέγδυσης του ΟΛΠ από διοικητικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες δημόσιου χαρακτήρα και η απόδοσής τους, όχι στην υπάρχουσα γενική γραμματεία λιμένων του υπουργείου, ούτε στην Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων αλλά σε νέα Δημόσια Αρχή Λιμένων που προτείνει ο υπουργός ναυτιλίας.
Η αντιμετώπιση του συνόλου των παραπάνω θεμάτων αλλά και άλλων συναφών σε ένα εξαιρετικά μικρό πλέον χρονικό περιθώριο ενόψει αξιολόγησης εκτιμάται ότι παραπέμπει το ζήτημα στην προσοχή του Μαξίμου. Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν πως είναι ενδεχόμενο εντός της εβδομάδας να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός χωρίς να πληγεί η διαδικασία του και να μπορέσει να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό τίμημα, αλλά και η βέλτιστη προοπτική ανάπτυξης της οικονομίας που η αξιοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να φέρει.
πηγη
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου