Αντίθετος και στο δεύτερο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα εμφανίστηκε ο βουλετής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Στρατούλης, κάνοντας λόγο για «κύκλο καταστροφής». Στο «όχι» κλίνουν επίσης οι βουλευτές του κόμματος Θανάσης Πετράκος, Δημήτρης Κοδέλας, Θανάσης Σκούμας και Ραχήλ Μακρή -της οποίας η στάση θεωρείται ενδεικτική των προθέσεων και της Ζωής Κωνσταντοπούλου.
Κατά την παρέμβασή του στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής, ο κ. Στρατούλης δήλωσε πως «ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα μπορουσα να ψηφίσω μνημόνιο που προβλέπει μέτρα λιτότητας και ιδιωτικοποιήσεις.
Τόνισε «η συνέχιση αυτών των πολιτικών δεν δίνουν αναπτυξιακή διέξοδο στη χώρα και ολοκληρώνουν έναν κύκλο καταστροφής», και χαρακτήρισε απαράδεκτο το γεγονός ότι«οι διατάξεις του νομοσχεδίου μάς επιβλήθηκαν».
Θα συνεχίσω τον αγώνα μου μέσα από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από τον ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου αυτά τα πράγματα να είναι μια μικρή παρένθεση της κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ» κατέληξε.
«Όχι» από Μακρή
Κατά την παρέμβασή της στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής, η Ραχήλ Μακρή άσκησε έντονη κριτική κάνοντας λόγο για «κοινοβουλευτικό πραξικόπημα από ένα μάτσο οικονομικούς δολοφόνους» και υποστήριξε ότι «οι δανειστές θέλουν να μαζέψουν τα ακίνητα των πολιτών στην αγοραία και όχι στην πραγματική τους αξία».
Δήλωσε ακόμα ότι η πώληση του ΑΔΜΗΕ με αυτό το τίμημα αποτελεί «ληστεία».
«Μετά την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου να ενημερώσω τους Έλληνες ότι τα σπίτια τους θα περνάνε στα ξένα funds και οι καταθέσεις τους θα γίνουν έρμαια των τραπεζιτών. Σε ένα τέτοιο νομοθέτημα αρνούμαι να βάλω την υπογραφή μου» ξεκαθάρισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην ψηφοφορία της περασμένης εβδομάδας, η θέση της κ. Μακρή είχε θεωρηθεί προάγγελος της στάσης που θα κρατούσε η Πρόεδρος της Βουλής, κάτι που τελικά επιβεβαιώθηκε.
Στο «όχι» Πετράκος, Κοδέλας, Κώτσιας, Σκούμας
Αρνητικοί απέναντι στο νομοσχέδιο εμφανίστηκαν και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΔΘανάσης Πετράκος και Δημήτρης Κοδέλας, μιλώντας στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής.
«Για δεύτερη Τετάρτη ζούμε τον ίδιο εφιάλτη. Δεν έχουμε δικαίωμα να αφήνουμε να γίνονται τιμητές αυτοί που οδήγησαν τη χώρα στην καταστροφή. Έχουμε υποχρέωση να σταματήσουμε αυτόν τον εφιάλτη που ζουν όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και όσοι είπαν 'όχι' στον εκβιασμό και 'όχι' στους εκβιαστές» επισήμανε ο κ. Πετράκος. «Αρνούμαι να δεχτώ τις νεοφιλελεύθερες λογικές ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος» είπε ο κ. Πετράκος και συμπλήρωσε ότι «δεν είχαμε εξουσιοδότηση για έξοδο από το ευρώ, αλλά και δεν είχαμε εξουσιοδότηση να υπογράψουμε νέο μνημόνιο. Αντίθετα είχαμε υποχρέωση να μην υπογράψουμε νέο μνημόνιο».
Και κατέληξε: «Αρνούμαι να συναινέσω ότι σώζεται η χώρα μου, όταν καταστρέφονται οι πολίτες της».
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Κοδέλας σημείωσε ότι «ζούμε μια παραδοξότητα: Οι εμπνευστές των μνημονίων ξαφνικά νοιάζονται για το Κοινοβούλιο και τις διαδικασίες και για το ότι είναι περιορισμένος ο χρόνος προκειμένου να εκφράσουν γνώμη οι βουλευτές». Και συμπλήρωσε ότι οι εξελίξεις σε σχέση με τη συμφωνία και τα προαπαιτούμενα προσδιορίζονται από τραγικότητα για τη δημοκρατία, την κοινωνία και την οικονομία.
«Τα μνημόνια δεν ήταν ένα φυσικό φαινόμενο, είναι η πολιτική αυτών που όλα αυτά τα χρόνια κυβερνούσαν μέσα από τη διαπλοκή και τη ρεμούλα» επισήμανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θωμάς Κώτσιας, κατά την παρέμβασή του στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής για το δεύτερο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα.
«Απαιτούσα από τον πολιτικό μου χώρο να έχει εναλλακτικό σχέδιο και να μην εκβιάζεται» ανέφερε ο κ. Κώτσιας και συμπλήρωσε ότι «δεν υπάρχουν μονόδρομοι για έναν λαό που υπερασπίζεται τη ζωή του», ενώ επισήμανε ότι τα θύματα αυτής της κατάστασης είναι η Ελλάδα του μόχθου, της δουλειάς και της δημιουργίας.
Ακόμη, ο κ. Κώτσιας ανέφερε ότι η Αριστερά θα συνεχίσει την πορεία της καθώς έρχεται από μακριά.
Για συμφωνία με την τρόικα που οδηγεί σε Grexit έκανε λόγο ο βουλευτής Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Σκούμας.
«Έρχεται μια συμφωνία, υποτίθεται για να εξυπηρετηθεί το χρέος της χώρας που δεν είναι βιώσιμο. Με αυτή τη συμφωνία όμως δεν θα διασωθεί η χώρα από ένα Grexit. Αντίθετα εκεί την οδηγεί, αφού προηγουμένως απαξιωθούν τα κοινωνικά δικαιώματα, τα διαθέσιμα των τραπεζών και ο δημόσιος πλούτος» υποστήριξε ο κ. Σκούμας.
«Υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι και άλλες εναλλακτικές λύσεις» είπε. Στη Βουλή το νομοσχέδιο για πλειστηριασμούς και τράπεζες
Η διαδικασία του κατεπείγοντος εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία. Υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ καθώς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΝΔ, Ποτάμι και ΠΑΣΟΚ που αναγνώρισαν την υπερεπείγουσα ανάγκη ψήφισης του νομοσχεδίου, ωστόσο κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι με την προχειρότητά της αναγκάζει τη Βουλή να νομοθετεί υπό πίεση.
Η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ τάχθηκαν κατά κάνοντας λόγο για απαράδεκτες διαδικασίες.
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος υπεραμύνθηκε του αιτήματος της κυβέρνησης να συζητηθεί το νομοσχέδιο με την κατεπείγουσα διαδικασία τονίζοντας την ανάγκη να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση όσο γίνεται πιο γρήγορα. Παράλληλα, διευκρίνισε ότι από το νομοσχέδιο έχουν αφαιρεθεί και δεν υπάρχουν τα επίμαχα θέματα που αφορούν τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και τους αγρότες, τα οποία όπως είπε θα συμπεριληφθούν στη νέα συμφωνία.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ψηφιστεί το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα μέτρα για να ξεκινήσουμε την ερχόμενη Παρασκευή την διαπραγμάτευση. Οι ίδιοι οι θεσμοί είπαν ότι δεν είναι έτοιμοι τώρα.
«Αυτά τα προαπαιτούμενα που θα στείλουμε θα έχουν ένα χρονοδιάγραμμα έξι μηνών» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Τσακαλώτος.
«Δεν θα διαφωνήσουμε γιατί νομοθετούμε υπό το κράτος της επείγουσας ανάγκης. Εμείς είμαστε εδώ να στηρίξουμε τη χώρα την ώρα της εθνικής ανάγκης, αλλά η κυβέρνηση να μην φέρνει νομοθέτηση επί του γονάτου», υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ Νίκος Δένδιας.
«Καλούμαστε να επικυρώσουμε και όχι να νομοθετήσουμε. Είναι ντροπή και όνειδος για την ελληνική κυβέρνηση, δεν συμφωνούμε με την διαδικασία», υποστήριξε η εισηγήτρια της Χρυσής Αυγής Δέσποινα Σβερώνη.
«Δεν θα βάλουμε τη συντεχνία πάνω από την πατρίδα αλλά δεν είναι δυνατό να μην κάνουμε μία ολοκληρωμένη συζήτηση επί τόσων σημαντικών ζητημάτων που αφορούν την ποινική δικονομία» υπογράμμισε ο εισηγητής από το Ποτάμι Αλέξανδρος Χατζηδημητρίου.
«Να αφήσετε τις μεγαλοστομίες περί σωτηρίας της χώρας και του λαού. Αυτούς που θέλτε να σώσετε είναι τους επιχειρηματικούς ομίλους. Καταδικάζεται το λαό στη χρεοκοπία. Είναι απαράδεκτη η διαδικασία με την οποία εμείς διαφωνούμε», δήλωσε ο εισηγητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος.
«Είναι προφανές ότι κανείς δεν αισθάνεται περήφανος, όλοι θα θέλαμε να αντισταθούμε αλλά σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται υπό πίεση», υποστήριξε ο εισηγητής των ΑΝΕΛ Νίκος Μαυραγάνης.
«Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς και να πούμε όχι, αλλά ντρέπομαι. Έλεος, η κυβέρνηση θα μπορούσε να φέρει νωρίτερα το νομοσχέδιο, δεν επέδειξε όμως την απαιτούμενη ευαισθησία για τόσο σημαντικά ζητήματα», ανέφερε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος.
Παρασκευόπουλος: Ενώπιον δύο κακών
Ενώπιον δυο κακών επιλογών βρίσκεται ο υπουργός Δικαιοσύνης όπως είπε από το βήμα της Βουλής, επιλέγοντας -όπως τόνισε- το μικρότερο.
«Αισθάνομαι ότι είμαστε σε κατάσταση ανάγκης όλοι. Και αισθάνομαι ότι είμαι και εγώ. Και ανάγκη τι σημαίνει; Έχω μπροστά μου δυο κακά. Και έχω την ανάγκη της επιλογής. Δεν έχω εναλλακτική λύση. Η εναλλακτική μου λύση είναι η φυγομαχία. Δεν τη θέλω τη φυγομαχία. Έχω δυο κακά μπροστά μου και είμαι υποχρεωμένος απέναντι στον ελληνικό λαό να εισηγηθώ το μικρότερο.
» Για μένα είναι μικρότερο κακό το να έχουμε προβληματικές ρυθμίσεις στην πολιτική δικονομία, τις οποίες πιστεύω και ο ίδιος ως κακές παρά να βρεθούν άνθρωποι με μειωμένη σύνταξη την επόμενη μέρα, με μειωμένο μισθό, ή να βρεθούν ακόμα και οι άνεργοι χωρίς ένα κράτος πρόνοιας» τόνισε.
«Θέλω να πω όμως και το εξής. Νομίζω ότι έχουμε μια διέξοδο. Η διέξοδος είναι ότι η τελευταία άρνηση τουλάχιστον στην αλληλογραφία που είχαμε με τους θεσμούς, σε ορισμένα θέματα, ιδίως στο θέμα της εμμάρτυρης απόδειξης δεν επικαλείται ουσιαστικές αντιρρήσεις αλλά μόνο έλλειψη χρόνου για αξιολόγηση των ελληνικών προτάσεων και συζήτησή τους.
» Αυτό δίνει σε εμάς τη δυνατότητα να κρατήσουμε ανοιχτή τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχουμε και να συνεχίσουμε τις συζητήσεις με τους θεσμούς ώστε να προτείνουμε ένα σύστημα εμμάρτυρης απόδειξης στο οποίο πιστεύουμε» κατέληξε.
Τσακαλώτος: Ανακεφαλαιοποίηση έως τις αρχές του 2016
Τη σημασία που έχει η κοινοτική Οδηγία για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστοληπτικών ιδρυμάτων, για την προστασία των καταθετών, επισήμανε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Όπως επισήμανε ο κ. Τσακαλώτος, η Οδηγία είναι κομμάτι της τραπεζικής ένωσης και αποτελεί κοινό πλαίσιο για να αντιμετωπίσουμε τράπεζες που έχουν προβλήματα στην ΕΕ και τόνισε ότι σταδιακά οι καταθέτες θα μπορούν να κοιτάνε το μέλλον με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός, βάσει της Οδηγίας, οι τράπεζες θα πρέπει να έχουν σχέδιο για την ανάκαμψη, σε περίπτωση που παρουσιάσουν πρόβλημα.
Έχει, δε, όπως είπε, τρεις πυλώνες: το ταμείο εξυγίανσης, τον ενιαίο μηχανισμό εποπτείας και τον μηχανισμό για την εγγύηση των καταθέσεων.
Όπως τόνισε ο κ. Τσακαλώτος, «θα υπάρχει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης με διαδρομή δέκα χρόνων για να φτάσει στο ποθητό σημείο. Αυτό θα επιβάλει σε όλες τις τράπεζες να δουν πως θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στο μέλλον. Επίσης, οι αρχές εξυγίανσης θα πρέπει να επιβλέψουν ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν προβλήματα όταν προκύπτουν».
Σε ό,τι αφορά το κομμάτι της εξυγίανσης, ο κ. Τσακαλώτος σημείωσε ότι έχει διάφορα εργαλεία, όπως πακέτα δανείων, πώληση υποκαταστημάτων, ο διαχωρισμός σε καλά και κακά στοιχεία και, όπως σημείωσε, υπάρχει και το bail in με προστασία καταθέσεων ύψους 100.000 ευρώ ανά άτομο ανά τράπεζα. Όπως ανέφερε, σε αυτές τις περιπτώσεις το παθητικό θα πρέπει να μειώνεται και να εξισορροπείται με τα περιουσιακά στοιχεία της τράπεζας.
Ο υπουργός υπογράμμισε επίσης ότι η Οδηγία αυτή δίνει κατεύθυνση ότι η τράπεζα θα παίρνει αρχικά κεφάλαιο από τους μετόχους, στην συνέχεια από τους ομολογιούχους, και αν δεν υπάρχει ακόμα εξυγίανση, τότε γίνεται το bail in των καταθετών, με προστασία όμως των καταθέσεων έως 100.000 ευρώ, ανά καταθέτη, ανά τράπεζα.
Εξάλλου, ο κ. Τσακαλώτος υπογράμμισε ότι οι τράπεζες θα έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί πλήρως έως τις αρχές του 2016, σε συνεργασία με τον ESM.
Δεύτερη δοκιμασία για την κυβέρνηση
Στην ουσία πρόκειται για τη δεύτερη σκληρή δοκιμασία που θα περάσει η κυβέρνηση, καθώς η ψήφιση του δεύτερου πακέτου των προαπαιτούμενων, φέρνει και νέα μέτρα, με πολλούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να διαμηνύουν πως δεν θα τα ψηφίσουν.
O πήχης των 120 βουλευτών καθορίζει τις εξελίξεις και πως αν η κυβερνητική πλειοψηφία πέσει κάτω από αυτό το όριο, ανοίγει ο δρόμος για τις εθνικές κάλπες.
Στο Μέγαρο Μαξίμου εκφράζεται πάντως η αισιοδοξία ότι οι διαρροές στην αποψινή ψηφοφορία δεν θα πολλαπλασιαστούν σε σχέση με την αντίστοιχη διαδικασία προ εβδομάδας, που είχαν αγγίξει τις 39, ενώ δεν αποκλείουν και τον περιορισμό τους.
Τι τίθεται προς ψήφιση σήμερα στη Βουλή
Προς ψήφιση θα τεθεί σήμερα το δεύτερο κύμα των εφαρμοστικών μέτρων, του νομοσχεδίου που κατατέθηκε την Τρίτη τα ξημερώματα στη Βουλή, με στόχο να ανοίξει ο δρόμος για το τρίτο μνημόνιο των 84 δισ. ευρώ. Στο δεύτερο πακέτο προαπαιτούμενων η κυβέρνηση επανέφερε τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που είχε κατατεθεί στη Βουλή τον Νοέμβριο του 2014 ενώ παράλληλα κατέθεσε και τις διατάξεις που αφορούν την υιοθέτηση της οδηγίας για την υιοθέτηση του Κώδικα BBRD για τις τράπεζες..
Όπως είχε γνωστοποιήσει το Μέγαρο Μαξίμου, η συζήτηση και ψηφοφορία θα αφορά τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, που -όπως ανέφερε- «αποτελεί μείζονα αναμόρφωση των διαδικασιών και ρυθμίσεων για το σύστημα πολιτικής δικαιοσύνης και μπορεί να επιταχύνει σημαντικά τη δικαστική διαδικασία και να μειώσει τα κόστη» αλλά και την ενσωμάτωση της οδηγίας BRRD, που αφορά την ασφάλεια των καταθέσεων, καθώς και την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων επενδύσεων.
Στην Βουλή δεν θα έρθουν προς ψήφιση οι ρυθμίσεις για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, καθώς και τυχόν ρυθμίσεις για την φορολόγηση των αγροτών.
Το πρωί το νομοσχέδιο με τα μέτρα εφαρμογής της συμφωνίας με τους δανειστές θα συζητηθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής. Η συζήτηση στις τέσσερις Επιτροπές (Οικονομικών Υποθέσεων, Κοινωνικών Υποθέσεων, Παραγωγής και Εμπορίου, Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης) θα ξεκινήσει στις 9 το πρωί. Η ψήφισή του από την Ολομέλεια αναμένεται να πραγματοποιηθεί σήμερα το βράδυ, καθώς έχει κατατεθεί από την κυβέρνηση με την διαδικασία του κατεπείγοντος.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου:
Ι. Επέρχονται εκτεταμένες μεταβολές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ), με την τροποποίηση, συμπλήρωση ή κατάργηση υφιστάμενων διατάξεων του π.δ. 503/1985. Μεταξύ άλλων, οι βασικές από δημοσιονομική άποψη μεταβολές εστιάζονται στα εξής σημεία:
1. Αυξάνονται οι χρηματικές ποινές που επιβάλλονται από το αρμόδιο δικαστήριο κατ' εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 204, 205, 232 και 607 του Κώδικα, οι οποίες αποτελούν εφεξής δημόσιο έσοδο. (Σήμερα, τα εν λόγω ποσά αποτελούν έσοδο του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων - Τομέα Ασφάλισης Νομικών/φορέας της Γενικής Κυβέρνησης).
2.α. Επανακαθορίζεται η σειρά κατάταξης των δανειστών στον πίνακα των γενικών προνομίων (άρθρο 975) και ορίζεται ότι κατατάσσονται στην τρίτη σειρά, οι απαιτήσεις του Δημοσίου από φόρο προστιθέμενης αξίας και τους λοιπούς παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους με τις προσαυξήσεις κάθε φύσης, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που επιβαρύνουν τις απαιτήσεις αυτές. [Σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ΚΕΔΕ, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρο προστιθέμενης αξίας, με τις κάθε φύσεις προσαυξήσεις, το Δημόσιο κατατάσσεται στην δεύτερη σειρά του άρθρου 975 του Κ.Πολ.Δ. και πριν την ικανοποίηση των απαιτήσεων του άρθρου 976 (ειδικά προνόμια)].
β. Καταργείται η πρόβλεψη ότι η διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σύμφωνα με το άρθρο 977 (συρροή γενικών και ειδικών προνομίων), διενεργείται μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων της τρίτης τάξης του άρθρου 975, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι απαιτήσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων.
γ. Στη διαίρεση του πλειστηριάσματος κατάργηση το νέο άρθρο 977, ποσοστό 10% διατίθεται για την ικανοποίηση μη προνομιούχων απαιτήσεων, μειώνοντας αντίστοιχα τα ποσοστά των μεν ειδικών προνομίων σε 65% (από 66,6%) και των γενικών προνομίων σε 25% (από 33,33%). Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν μη προνομιούχες απαιτήσεις, η διαίρεση του πλειστηριάσματος μεταξύ γενικών και ειδικών προνομίων εξακολουθεί να έχει ως σήμερα (1/3 και 2/3 αντίστοιχα). Επίσης, καθορίζεται ο τρόπος ικανοποίησης σε περίπτωση συρροής δύο εκ των τριών κατηγοριών απαιτήσεων.
δ. Ως τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης. (Σήμερα, ορίζεται η αξία που προκύπτει από τον προσδιορισμό της αξίας του ακινήτου με αντικειμενικά κριτήρια. σύμφωνα με το ν. Ι249/Ι982, όπως ισχύει). (άρθρο Ι)
ΙΙ. Ενσωματώνεται στην εσωτερική έννομη τάξης η οδηγία 2014/59/ΕΕ, που θεσπίζει το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, με τις εξής κατάργηση βάση κατηγορίες ρυθμίσεων:
α. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση της διαδικασίας ανάκαμψης και της διαδικασίας εξυγίανσης των οριζόμενων οντοτήτων του χρηματοοικονομικού και χρηματοπιστωτικού τομέα, σε αντιστοιχία με τα μακροοικονομικά δεδομένα της εκάστοτε οικονομικής συγκυρίας.
β. Ενδοομιλική χρηματοδοτική στήριξη.
γ. Μέτρα έγκαιρης παρέμβασης και εξουσίες αρμόδιων αρχών για τη λήψη τους.
δ. Εξουσίες αρχής εξυγίανσης και αρμοδιότητες Υπουργού Οικονομικών (παροχή σύμφωνης γνώμης στις οριζόμενες περιπτώσεις καθώς και για κάθε απόφαση της αρχής εξυγίανσης που έχει άμεσο δημοσιονομικό αντίκτυπο ή συστημικἑς συνέπειες).
ε. Προϋποθέσεις ισχύος της δυνατότητας εξυγίανσης ιδρύματος, προσδιορισμός διαδικασίας και κριτηρίων αξιολόγησης της δυνατότητας εξυγίανσης και αντιμετώπιση/εξάλειψη των ενδεχόμενων εμποδίων στη δυνατότητα εξυγίανσης με εφαρμογή κατάλληλων μέτρων.
στ. Προϋποθέσεις για την εφαρμογή ενεργειών εξυγίανσης σε ένα πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρ1›μα, ή σε μία εταιρία συμμετοχών.
ζ. Μέτρα εξυγίανσης στα οποία μπορεί να προβεί μεμονωμένα ή συνδυαστικά η αρχή εξυγίανσης [εντολή μεταβίβασης, σύσταση μεταβατικού ιδρύματος, διαχωρισμός περιουσιακών στοιχείων (συνδυαστικά με άλλο μέτρο) και αναδιάρθρωση παθητικού, στο πλαίσιο της οποίας η αρχή εξυγίανσης ασκεί εξουσίες απομείωσης και μετατροπής των κεφαλαιακών μέσων σε μετοχές ή άλλους τίτλους ιδιοκτησίας των ιδρυμάτων και οντοτήτων].
η. Αναγκαίες διασφαλίσεις των δικαιωμάτων των μετόχων και πιστωτών κατάργηση την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης.
θ. Προϋποθέσεις:
- συμμετοχής του Δημοσίου στην ανακεφαλαιοποίηση ιδρύματος ή οντότητας με δημόσια κεφαλαιακή στήριξη έναντι κοινών μετοχών κ.α..
Επιπλέον, καθορίζεται ότι η διοίκηση και διαχείριση του ιδρύματος ή οντότητας που μετέχει το Δημόσιο ασκείται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εφόσον αυτό επιτρέπεται από το ύψος συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, και ότι η συμμετοχή του Δημοσίου μεταφέρεται στον ιδιωτικό τομέα αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι εμπορικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες,
- θέσης, ενός ιδρύματος ή οντότητας υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο με την έκδοση μίας ή περισσότερων εντολών μεταβίβασης μετοχών, με εκδοχέα εντολοδόχο του Δημοσίου ή εταιρεία που ανήκει και ελέγχεται πλήρως από αυτό. Ομοίως ισχύουν εδώ τα προαναφερθέντα για την άσκηση διοίκησης και διαχείρισης του ιδρύματος ή οντότητας που τίθεται υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, καθώς και για τη μεταβίβαση της συμμετοχής του Δημοσίου.
ι. Υποχρεώσεις πιστωτικών ιδρυμάτων (πλήρωση ανά πάσα στιγμή της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλἑξιμων υποχρεώσεων με προσδιορισμό του τρόπου υπολογισμού τους).
ια. Συγκρότηση Σωμάτων Αρχών Εξυγίανσης και Ευρωπαϊκού Σώματος Εξυγίανσης για τις οριζόμενες περιπτώσεις.
ιβ. Ορισμός ως Ταμείου Εξυγίανσης για τα πιστωτικά ιδρύματα του Σκέλους Εξυγίανσης του Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) και για τις επιχειρήσεις επενδύσεων του Σκἑλους Εξυγίανσης του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών. Το Ταμείο Εξυγίανσης χρησιμοποιεί τους επαρκείς χρηματοδοτικούς πόρους που πρέπει να διαθέτει μετά από απόφαση της αρχής εξυγίανσης και μόνο στο βαθμό που είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης κ.λπ. (άρθρο 2)
Σύμφωνα πάντα με την έκθεση του ΓΛΚ, από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχονται τα ακόλουθα αποτελέσματα:
Ι. Επί του κρατικού προϋπολογισμού
Ενδεχόμενη δαπάνη από την εφαρμογή της δυνατότητας παροχής δημόσιας κεφαλαιακής συμμετοχής σε ίδρυμα ή οντότητα, ή της θέσης αυτών υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, το ύψος της οποίας εξαρτάται από τις συντρέχουσες, κατάργηση τη δεδομένη χρονική στιγμή, πραγματικές συνθήκες.
Στην περίπτωση αυτή, το χαρτοφυλάκιο του Ελληνικού Δημοσίου θα αυξηθεί ισόποσα της αξίας συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο του ιδρύματος ή οντότητας. [άρθρο 2 (άρθρα 57-58 της Οδηγίας)Ι
ΙΙ. Επί του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό – φορείς Γενικής Κυβέρνησης)
Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων του Δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων, λόγω της αποδυνάμωσης των ισχυόντων σήμερα προνομίων τους στις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης. | άρθρο 1 (άρθρο 957 του Κ.Πολ.Δ.)
Τόνισε «η συνέχιση αυτών των πολιτικών δεν δίνουν αναπτυξιακή διέξοδο στη χώρα και ολοκληρώνουν έναν κύκλο καταστροφής», και χαρακτήρισε απαράδεκτο το γεγονός ότι«οι διατάξεις του νομοσχεδίου μάς επιβλήθηκαν».
Θα συνεχίσω τον αγώνα μου μέσα από την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από τον ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου αυτά τα πράγματα να είναι μια μικρή παρένθεση της κυβέρνησης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ» κατέληξε.
«Όχι» από Μακρή
Κατά την παρέμβασή της στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής, η Ραχήλ Μακρή άσκησε έντονη κριτική κάνοντας λόγο για «κοινοβουλευτικό πραξικόπημα από ένα μάτσο οικονομικούς δολοφόνους» και υποστήριξε ότι «οι δανειστές θέλουν να μαζέψουν τα ακίνητα των πολιτών στην αγοραία και όχι στην πραγματική τους αξία».
Δήλωσε ακόμα ότι η πώληση του ΑΔΜΗΕ με αυτό το τίμημα αποτελεί «ληστεία».
«Μετά την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου να ενημερώσω τους Έλληνες ότι τα σπίτια τους θα περνάνε στα ξένα funds και οι καταθέσεις τους θα γίνουν έρμαια των τραπεζιτών. Σε ένα τέτοιο νομοθέτημα αρνούμαι να βάλω την υπογραφή μου» ξεκαθάρισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Στην ψηφοφορία της περασμένης εβδομάδας, η θέση της κ. Μακρή είχε θεωρηθεί προάγγελος της στάσης που θα κρατούσε η Πρόεδρος της Βουλής, κάτι που τελικά επιβεβαιώθηκε.
Στο «όχι» Πετράκος, Κοδέλας, Κώτσιας, Σκούμας
Αρνητικοί απέναντι στο νομοσχέδιο εμφανίστηκαν και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΔΘανάσης Πετράκος και Δημήτρης Κοδέλας, μιλώντας στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής.
«Για δεύτερη Τετάρτη ζούμε τον ίδιο εφιάλτη. Δεν έχουμε δικαίωμα να αφήνουμε να γίνονται τιμητές αυτοί που οδήγησαν τη χώρα στην καταστροφή. Έχουμε υποχρέωση να σταματήσουμε αυτόν τον εφιάλτη που ζουν όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και όσοι είπαν 'όχι' στον εκβιασμό και 'όχι' στους εκβιαστές» επισήμανε ο κ. Πετράκος. «Αρνούμαι να δεχτώ τις νεοφιλελεύθερες λογικές ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος» είπε ο κ. Πετράκος και συμπλήρωσε ότι «δεν είχαμε εξουσιοδότηση για έξοδο από το ευρώ, αλλά και δεν είχαμε εξουσιοδότηση να υπογράψουμε νέο μνημόνιο. Αντίθετα είχαμε υποχρέωση να μην υπογράψουμε νέο μνημόνιο».
Και κατέληξε: «Αρνούμαι να συναινέσω ότι σώζεται η χώρα μου, όταν καταστρέφονται οι πολίτες της».
Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Κοδέλας σημείωσε ότι «ζούμε μια παραδοξότητα: Οι εμπνευστές των μνημονίων ξαφνικά νοιάζονται για το Κοινοβούλιο και τις διαδικασίες και για το ότι είναι περιορισμένος ο χρόνος προκειμένου να εκφράσουν γνώμη οι βουλευτές». Και συμπλήρωσε ότι οι εξελίξεις σε σχέση με τη συμφωνία και τα προαπαιτούμενα προσδιορίζονται από τραγικότητα για τη δημοκρατία, την κοινωνία και την οικονομία.
«Τα μνημόνια δεν ήταν ένα φυσικό φαινόμενο, είναι η πολιτική αυτών που όλα αυτά τα χρόνια κυβερνούσαν μέσα από τη διαπλοκή και τη ρεμούλα» επισήμανε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Θωμάς Κώτσιας, κατά την παρέμβασή του στη συνεδρίαση των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής για το δεύτερο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα.
«Απαιτούσα από τον πολιτικό μου χώρο να έχει εναλλακτικό σχέδιο και να μην εκβιάζεται» ανέφερε ο κ. Κώτσιας και συμπλήρωσε ότι «δεν υπάρχουν μονόδρομοι για έναν λαό που υπερασπίζεται τη ζωή του», ενώ επισήμανε ότι τα θύματα αυτής της κατάστασης είναι η Ελλάδα του μόχθου, της δουλειάς και της δημιουργίας.
Ακόμη, ο κ. Κώτσιας ανέφερε ότι η Αριστερά θα συνεχίσει την πορεία της καθώς έρχεται από μακριά.
Για συμφωνία με την τρόικα που οδηγεί σε Grexit έκανε λόγο ο βουλευτής Βοιωτίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Σκούμας.
«Έρχεται μια συμφωνία, υποτίθεται για να εξυπηρετηθεί το χρέος της χώρας που δεν είναι βιώσιμο. Με αυτή τη συμφωνία όμως δεν θα διασωθεί η χώρα από ένα Grexit. Αντίθετα εκεί την οδηγεί, αφού προηγουμένως απαξιωθούν τα κοινωνικά δικαιώματα, τα διαθέσιμα των τραπεζών και ο δημόσιος πλούτος» υποστήριξε ο κ. Σκούμας.
«Υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι και άλλες εναλλακτικές λύσεις» είπε. Στη Βουλή το νομοσχέδιο για πλειστηριασμούς και τράπεζες
Η διαδικασία του κατεπείγοντος εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία. Υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ καθώς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΝΔ, Ποτάμι και ΠΑΣΟΚ που αναγνώρισαν την υπερεπείγουσα ανάγκη ψήφισης του νομοσχεδίου, ωστόσο κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι με την προχειρότητά της αναγκάζει τη Βουλή να νομοθετεί υπό πίεση.
Η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ τάχθηκαν κατά κάνοντας λόγο για απαράδεκτες διαδικασίες.
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος υπεραμύνθηκε του αιτήματος της κυβέρνησης να συζητηθεί το νομοσχέδιο με την κατεπείγουσα διαδικασία τονίζοντας την ανάγκη να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση όσο γίνεται πιο γρήγορα. Παράλληλα, διευκρίνισε ότι από το νομοσχέδιο έχουν αφαιρεθεί και δεν υπάρχουν τα επίμαχα θέματα που αφορούν τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και τους αγρότες, τα οποία όπως είπε θα συμπεριληφθούν στη νέα συμφωνία.
Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ψηφιστεί το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα μέτρα για να ξεκινήσουμε την ερχόμενη Παρασκευή την διαπραγμάτευση. Οι ίδιοι οι θεσμοί είπαν ότι δεν είναι έτοιμοι τώρα.
«Αυτά τα προαπαιτούμενα που θα στείλουμε θα έχουν ένα χρονοδιάγραμμα έξι μηνών» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Τσακαλώτος.
«Δεν θα διαφωνήσουμε γιατί νομοθετούμε υπό το κράτος της επείγουσας ανάγκης. Εμείς είμαστε εδώ να στηρίξουμε τη χώρα την ώρα της εθνικής ανάγκης, αλλά η κυβέρνηση να μην φέρνει νομοθέτηση επί του γονάτου», υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ Νίκος Δένδιας.
«Καλούμαστε να επικυρώσουμε και όχι να νομοθετήσουμε. Είναι ντροπή και όνειδος για την ελληνική κυβέρνηση, δεν συμφωνούμε με την διαδικασία», υποστήριξε η εισηγήτρια της Χρυσής Αυγής Δέσποινα Σβερώνη.
«Δεν θα βάλουμε τη συντεχνία πάνω από την πατρίδα αλλά δεν είναι δυνατό να μην κάνουμε μία ολοκληρωμένη συζήτηση επί τόσων σημαντικών ζητημάτων που αφορούν την ποινική δικονομία» υπογράμμισε ο εισηγητής από το Ποτάμι Αλέξανδρος Χατζηδημητρίου.
«Να αφήσετε τις μεγαλοστομίες περί σωτηρίας της χώρας και του λαού. Αυτούς που θέλτε να σώσετε είναι τους επιχειρηματικούς ομίλους. Καταδικάζεται το λαό στη χρεοκοπία. Είναι απαράδεκτη η διαδικασία με την οποία εμείς διαφωνούμε», δήλωσε ο εισηγητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος.
«Είναι προφανές ότι κανείς δεν αισθάνεται περήφανος, όλοι θα θέλαμε να αντισταθούμε αλλά σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται υπό πίεση», υποστήριξε ο εισηγητής των ΑΝΕΛ Νίκος Μαυραγάνης.
«Δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς και να πούμε όχι, αλλά ντρέπομαι. Έλεος, η κυβέρνηση θα μπορούσε να φέρει νωρίτερα το νομοσχέδιο, δεν επέδειξε όμως την απαιτούμενη ευαισθησία για τόσο σημαντικά ζητήματα», ανέφερε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος.
Παρασκευόπουλος: Ενώπιον δύο κακών
Ενώπιον δυο κακών επιλογών βρίσκεται ο υπουργός Δικαιοσύνης όπως είπε από το βήμα της Βουλής, επιλέγοντας -όπως τόνισε- το μικρότερο.
«Αισθάνομαι ότι είμαστε σε κατάσταση ανάγκης όλοι. Και αισθάνομαι ότι είμαι και εγώ. Και ανάγκη τι σημαίνει; Έχω μπροστά μου δυο κακά. Και έχω την ανάγκη της επιλογής. Δεν έχω εναλλακτική λύση. Η εναλλακτική μου λύση είναι η φυγομαχία. Δεν τη θέλω τη φυγομαχία. Έχω δυο κακά μπροστά μου και είμαι υποχρεωμένος απέναντι στον ελληνικό λαό να εισηγηθώ το μικρότερο.
» Για μένα είναι μικρότερο κακό το να έχουμε προβληματικές ρυθμίσεις στην πολιτική δικονομία, τις οποίες πιστεύω και ο ίδιος ως κακές παρά να βρεθούν άνθρωποι με μειωμένη σύνταξη την επόμενη μέρα, με μειωμένο μισθό, ή να βρεθούν ακόμα και οι άνεργοι χωρίς ένα κράτος πρόνοιας» τόνισε.
«Θέλω να πω όμως και το εξής. Νομίζω ότι έχουμε μια διέξοδο. Η διέξοδος είναι ότι η τελευταία άρνηση τουλάχιστον στην αλληλογραφία που είχαμε με τους θεσμούς, σε ορισμένα θέματα, ιδίως στο θέμα της εμμάρτυρης απόδειξης δεν επικαλείται ουσιαστικές αντιρρήσεις αλλά μόνο έλλειψη χρόνου για αξιολόγηση των ελληνικών προτάσεων και συζήτησή τους.
» Αυτό δίνει σε εμάς τη δυνατότητα να κρατήσουμε ανοιχτή τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που έχουμε και να συνεχίσουμε τις συζητήσεις με τους θεσμούς ώστε να προτείνουμε ένα σύστημα εμμάρτυρης απόδειξης στο οποίο πιστεύουμε» κατέληξε.
Τσακαλώτος: Ανακεφαλαιοποίηση έως τις αρχές του 2016
Τη σημασία που έχει η κοινοτική Οδηγία για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστοληπτικών ιδρυμάτων, για την προστασία των καταθετών, επισήμανε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.
Όπως επισήμανε ο κ. Τσακαλώτος, η Οδηγία είναι κομμάτι της τραπεζικής ένωσης και αποτελεί κοινό πλαίσιο για να αντιμετωπίσουμε τράπεζες που έχουν προβλήματα στην ΕΕ και τόνισε ότι σταδιακά οι καταθέτες θα μπορούν να κοιτάνε το μέλλον με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός, βάσει της Οδηγίας, οι τράπεζες θα πρέπει να έχουν σχέδιο για την ανάκαμψη, σε περίπτωση που παρουσιάσουν πρόβλημα.
Έχει, δε, όπως είπε, τρεις πυλώνες: το ταμείο εξυγίανσης, τον ενιαίο μηχανισμό εποπτείας και τον μηχανισμό για την εγγύηση των καταθέσεων.
Όπως τόνισε ο κ. Τσακαλώτος, «θα υπάρχει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης με διαδρομή δέκα χρόνων για να φτάσει στο ποθητό σημείο. Αυτό θα επιβάλει σε όλες τις τράπεζες να δουν πως θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στο μέλλον. Επίσης, οι αρχές εξυγίανσης θα πρέπει να επιβλέψουν ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν προβλήματα όταν προκύπτουν».
Σε ό,τι αφορά το κομμάτι της εξυγίανσης, ο κ. Τσακαλώτος σημείωσε ότι έχει διάφορα εργαλεία, όπως πακέτα δανείων, πώληση υποκαταστημάτων, ο διαχωρισμός σε καλά και κακά στοιχεία και, όπως σημείωσε, υπάρχει και το bail in με προστασία καταθέσεων ύψους 100.000 ευρώ ανά άτομο ανά τράπεζα. Όπως ανέφερε, σε αυτές τις περιπτώσεις το παθητικό θα πρέπει να μειώνεται και να εξισορροπείται με τα περιουσιακά στοιχεία της τράπεζας.
Ο υπουργός υπογράμμισε επίσης ότι η Οδηγία αυτή δίνει κατεύθυνση ότι η τράπεζα θα παίρνει αρχικά κεφάλαιο από τους μετόχους, στην συνέχεια από τους ομολογιούχους, και αν δεν υπάρχει ακόμα εξυγίανση, τότε γίνεται το bail in των καταθετών, με προστασία όμως των καταθέσεων έως 100.000 ευρώ, ανά καταθέτη, ανά τράπεζα.
Εξάλλου, ο κ. Τσακαλώτος υπογράμμισε ότι οι τράπεζες θα έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί πλήρως έως τις αρχές του 2016, σε συνεργασία με τον ESM.
Δεύτερη δοκιμασία για την κυβέρνηση
Στην ουσία πρόκειται για τη δεύτερη σκληρή δοκιμασία που θα περάσει η κυβέρνηση, καθώς η ψήφιση του δεύτερου πακέτου των προαπαιτούμενων, φέρνει και νέα μέτρα, με πολλούς βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ να διαμηνύουν πως δεν θα τα ψηφίσουν.
O πήχης των 120 βουλευτών καθορίζει τις εξελίξεις και πως αν η κυβερνητική πλειοψηφία πέσει κάτω από αυτό το όριο, ανοίγει ο δρόμος για τις εθνικές κάλπες.
Στο Μέγαρο Μαξίμου εκφράζεται πάντως η αισιοδοξία ότι οι διαρροές στην αποψινή ψηφοφορία δεν θα πολλαπλασιαστούν σε σχέση με την αντίστοιχη διαδικασία προ εβδομάδας, που είχαν αγγίξει τις 39, ενώ δεν αποκλείουν και τον περιορισμό τους.
Τι τίθεται προς ψήφιση σήμερα στη Βουλή
Προς ψήφιση θα τεθεί σήμερα το δεύτερο κύμα των εφαρμοστικών μέτρων, του νομοσχεδίου που κατατέθηκε την Τρίτη τα ξημερώματα στη Βουλή, με στόχο να ανοίξει ο δρόμος για το τρίτο μνημόνιο των 84 δισ. ευρώ. Στο δεύτερο πακέτο προαπαιτούμενων η κυβέρνηση επανέφερε τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας που είχε κατατεθεί στη Βουλή τον Νοέμβριο του 2014 ενώ παράλληλα κατέθεσε και τις διατάξεις που αφορούν την υιοθέτηση της οδηγίας για την υιοθέτηση του Κώδικα BBRD για τις τράπεζες..
Όπως είχε γνωστοποιήσει το Μέγαρο Μαξίμου, η συζήτηση και ψηφοφορία θα αφορά τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, που -όπως ανέφερε- «αποτελεί μείζονα αναμόρφωση των διαδικασιών και ρυθμίσεων για το σύστημα πολιτικής δικαιοσύνης και μπορεί να επιταχύνει σημαντικά τη δικαστική διαδικασία και να μειώσει τα κόστη» αλλά και την ενσωμάτωση της οδηγίας BRRD, που αφορά την ασφάλεια των καταθέσεων, καθώς και την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων επενδύσεων.
Στην Βουλή δεν θα έρθουν προς ψήφιση οι ρυθμίσεις για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, καθώς και τυχόν ρυθμίσεις για την φορολόγηση των αγροτών.
Το πρωί το νομοσχέδιο με τα μέτρα εφαρμογής της συμφωνίας με τους δανειστές θα συζητηθεί στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής. Η συζήτηση στις τέσσερις Επιτροπές (Οικονομικών Υποθέσεων, Κοινωνικών Υποθέσεων, Παραγωγής και Εμπορίου, Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης) θα ξεκινήσει στις 9 το πρωί. Η ψήφισή του από την Ολομέλεια αναμένεται να πραγματοποιηθεί σήμερα το βράδυ, καθώς έχει κατατεθεί από την κυβέρνηση με την διαδικασία του κατεπείγοντος.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου:
Ι. Επέρχονται εκτεταμένες μεταβολές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ), με την τροποποίηση, συμπλήρωση ή κατάργηση υφιστάμενων διατάξεων του π.δ. 503/1985. Μεταξύ άλλων, οι βασικές από δημοσιονομική άποψη μεταβολές εστιάζονται στα εξής σημεία:
1. Αυξάνονται οι χρηματικές ποινές που επιβάλλονται από το αρμόδιο δικαστήριο κατ' εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 204, 205, 232 και 607 του Κώδικα, οι οποίες αποτελούν εφεξής δημόσιο έσοδο. (Σήμερα, τα εν λόγω ποσά αποτελούν έσοδο του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων - Τομέα Ασφάλισης Νομικών/φορέας της Γενικής Κυβέρνησης).
2.α. Επανακαθορίζεται η σειρά κατάταξης των δανειστών στον πίνακα των γενικών προνομίων (άρθρο 975) και ορίζεται ότι κατατάσσονται στην τρίτη σειρά, οι απαιτήσεις του Δημοσίου από φόρο προστιθέμενης αξίας και τους λοιπούς παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους με τις προσαυξήσεις κάθε φύσης, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που επιβαρύνουν τις απαιτήσεις αυτές. [Σήμερα, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ΚΕΔΕ, για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρο προστιθέμενης αξίας, με τις κάθε φύσεις προσαυξήσεις, το Δημόσιο κατατάσσεται στην δεύτερη σειρά του άρθρου 975 του Κ.Πολ.Δ. και πριν την ικανοποίηση των απαιτήσεων του άρθρου 976 (ειδικά προνόμια)].
β. Καταργείται η πρόβλεψη ότι η διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σύμφωνα με το άρθρο 977 (συρροή γενικών και ειδικών προνομίων), διενεργείται μετά την ικανοποίηση των απαιτήσεων της τρίτης τάξης του άρθρου 975, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι απαιτήσεις των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων.
γ. Στη διαίρεση του πλειστηριάσματος κατάργηση το νέο άρθρο 977, ποσοστό 10% διατίθεται για την ικανοποίηση μη προνομιούχων απαιτήσεων, μειώνοντας αντίστοιχα τα ποσοστά των μεν ειδικών προνομίων σε 65% (από 66,6%) και των γενικών προνομίων σε 25% (από 33,33%). Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν μη προνομιούχες απαιτήσεις, η διαίρεση του πλειστηριάσματος μεταξύ γενικών και ειδικών προνομίων εξακολουθεί να έχει ως σήμερα (1/3 και 2/3 αντίστοιχα). Επίσης, καθορίζεται ο τρόπος ικανοποίησης σε περίπτωση συρροής δύο εκ των τριών κατηγοριών απαιτήσεων.
δ. Ως τιμή πρώτης προσφοράς για τον πλειστηριασμό ακινήτου ορίζεται η εμπορική του αξία, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά το χρόνο της κατάσχεσης. (Σήμερα, ορίζεται η αξία που προκύπτει από τον προσδιορισμό της αξίας του ακινήτου με αντικειμενικά κριτήρια. σύμφωνα με το ν. Ι249/Ι982, όπως ισχύει). (άρθρο Ι)
ΙΙ. Ενσωματώνεται στην εσωτερική έννομη τάξης η οδηγία 2014/59/ΕΕ, που θεσπίζει το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο για την ανάκαμψη και εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, με τις εξής κατάργηση βάση κατηγορίες ρυθμίσεων:
α. Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση της διαδικασίας ανάκαμψης και της διαδικασίας εξυγίανσης των οριζόμενων οντοτήτων του χρηματοοικονομικού και χρηματοπιστωτικού τομέα, σε αντιστοιχία με τα μακροοικονομικά δεδομένα της εκάστοτε οικονομικής συγκυρίας.
β. Ενδοομιλική χρηματοδοτική στήριξη.
γ. Μέτρα έγκαιρης παρέμβασης και εξουσίες αρμόδιων αρχών για τη λήψη τους.
δ. Εξουσίες αρχής εξυγίανσης και αρμοδιότητες Υπουργού Οικονομικών (παροχή σύμφωνης γνώμης στις οριζόμενες περιπτώσεις καθώς και για κάθε απόφαση της αρχής εξυγίανσης που έχει άμεσο δημοσιονομικό αντίκτυπο ή συστημικἑς συνέπειες).
ε. Προϋποθέσεις ισχύος της δυνατότητας εξυγίανσης ιδρύματος, προσδιορισμός διαδικασίας και κριτηρίων αξιολόγησης της δυνατότητας εξυγίανσης και αντιμετώπιση/εξάλειψη των ενδεχόμενων εμποδίων στη δυνατότητα εξυγίανσης με εφαρμογή κατάλληλων μέτρων.
στ. Προϋποθέσεις για την εφαρμογή ενεργειών εξυγίανσης σε ένα πιστωτικό ή χρηματοδοτικό ίδρ1›μα, ή σε μία εταιρία συμμετοχών.
ζ. Μέτρα εξυγίανσης στα οποία μπορεί να προβεί μεμονωμένα ή συνδυαστικά η αρχή εξυγίανσης [εντολή μεταβίβασης, σύσταση μεταβατικού ιδρύματος, διαχωρισμός περιουσιακών στοιχείων (συνδυαστικά με άλλο μέτρο) και αναδιάρθρωση παθητικού, στο πλαίσιο της οποίας η αρχή εξυγίανσης ασκεί εξουσίες απομείωσης και μετατροπής των κεφαλαιακών μέσων σε μετοχές ή άλλους τίτλους ιδιοκτησίας των ιδρυμάτων και οντοτήτων].
η. Αναγκαίες διασφαλίσεις των δικαιωμάτων των μετόχων και πιστωτών κατάργηση την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης.
θ. Προϋποθέσεις:
- συμμετοχής του Δημοσίου στην ανακεφαλαιοποίηση ιδρύματος ή οντότητας με δημόσια κεφαλαιακή στήριξη έναντι κοινών μετοχών κ.α..
Επιπλέον, καθορίζεται ότι η διοίκηση και διαχείριση του ιδρύματος ή οντότητας που μετέχει το Δημόσιο ασκείται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, εφόσον αυτό επιτρέπεται από το ύψος συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών, και ότι η συμμετοχή του Δημοσίου μεταφέρεται στον ιδιωτικό τομέα αμέσως μόλις το επιτρέψουν οι εμπορικές και χρηματοπιστωτικές συνθήκες,
- θέσης, ενός ιδρύματος ή οντότητας υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο με την έκδοση μίας ή περισσότερων εντολών μεταβίβασης μετοχών, με εκδοχέα εντολοδόχο του Δημοσίου ή εταιρεία που ανήκει και ελέγχεται πλήρως από αυτό. Ομοίως ισχύουν εδώ τα προαναφερθέντα για την άσκηση διοίκησης και διαχείρισης του ιδρύματος ή οντότητας που τίθεται υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, καθώς και για τη μεταβίβαση της συμμετοχής του Δημοσίου.
ι. Υποχρεώσεις πιστωτικών ιδρυμάτων (πλήρωση ανά πάσα στιγμή της ελάχιστης απαίτησης ιδίων κεφαλαίων και επιλἑξιμων υποχρεώσεων με προσδιορισμό του τρόπου υπολογισμού τους).
ια. Συγκρότηση Σωμάτων Αρχών Εξυγίανσης και Ευρωπαϊκού Σώματος Εξυγίανσης για τις οριζόμενες περιπτώσεις.
ιβ. Ορισμός ως Ταμείου Εξυγίανσης για τα πιστωτικά ιδρύματα του Σκέλους Εξυγίανσης του Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) και για τις επιχειρήσεις επενδύσεων του Σκἑλους Εξυγίανσης του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών. Το Ταμείο Εξυγίανσης χρησιμοποιεί τους επαρκείς χρηματοδοτικούς πόρους που πρέπει να διαθέτει μετά από απόφαση της αρχής εξυγίανσης και μόνο στο βαθμό που είναι αναγκαίο να διασφαλιστεί αποτελεσματική εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης κ.λπ. (άρθρο 2)
Σύμφωνα πάντα με την έκθεση του ΓΛΚ, από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχονται τα ακόλουθα αποτελέσματα:
Ι. Επί του κρατικού προϋπολογισμού
Ενδεχόμενη δαπάνη από την εφαρμογή της δυνατότητας παροχής δημόσιας κεφαλαιακής συμμετοχής σε ίδρυμα ή οντότητα, ή της θέσης αυτών υπό προσωρινό δημόσιο έλεγχο, το ύψος της οποίας εξαρτάται από τις συντρέχουσες, κατάργηση τη δεδομένη χρονική στιγμή, πραγματικές συνθήκες.
Στην περίπτωση αυτή, το χαρτοφυλάκιο του Ελληνικού Δημοσίου θα αυξηθεί ισόποσα της αξίας συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο του ιδρύματος ή οντότητας. [άρθρο 2 (άρθρα 57-58 της Οδηγίας)Ι
ΙΙ. Επί του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό – φορείς Γενικής Κυβέρνησης)
Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων του Δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας κοινωνικών ασφαλίσεων, λόγω της αποδυνάμωσης των ισχυόντων σήμερα προνομίων τους στις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης. | άρθρο 1 (άρθρο 957 του Κ.Πολ.Δ.)
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου