Απάντηση στον Μ. Ουζουνίδη για το ζήτημα του παρεμπορίου στον Έβρο από τον Υφ. Α.Σκορδα

Απάντηση Υφυπουργού Αθανασίου Σκορδά σε Αναφορά του Βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Μαρίνου Ουζουνίδη με θέμα "Λήψη αποτελεσματικών μέτρων για την αντιμετώπιση του παρεμπορίου στο Νομό Έβρου".

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της απάντησης:

"Απαντώντας στην παραπάνω Αναφορά, που κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ο Βουλευτής κ. Μ. Ουζουνίδης, με θέμα: «Λήψη αποτελεσματικών μέτρων για την αντιμετώπιση του παρεμπορίου στο Νομό Έβρου» και κατά το μέρος που τα διαλαμβανόμενα σε αυτή εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Γ.Γ, Εμπορίου – Γ.Γ. Καταναλωτή, σας γνωστοποιούμε τα ακόλουθα:
                Μόνο για το 2012, τα Κλιμάκια της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία και την ΕΛ.ΑΣ, έχουν ήδη συντάξει 78 πρωτόκολλα κατάσχεσης – καταστροφής στην περιοχή της Αττικής. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα Κλιμάκια της ΥΠΕΑ διαπίστωσαν την παράνομη διακίνηση ακόμα και φαρμακευτικών σκευασμάτων στα όρια της λαϊκής αγοράς.
                Η πάταξη του παρεμπορίου αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Σε αυτό το πλαίσιο οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία και την ΕΛΑΣ και διενεργούν επιχειρήσεις καθημερινώς. Μπορούμε με απόλυτη βεβαιότητα να πούμε ότι η επιτόπια καταστροφή έχει «λύσει» τα χέρια των ελεγκτικών μηχανισμών και με γνώμονα τη συλλογική δράση όλων, τα αποτελέσματα είναι εμφανή.
                Το υπάρχον νομικό πλαίσιο θεωρείται ισχυρότερο από αντίστοιχα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα έως τώρα αποτελέσματά του είναι ενθαρρυντικά.
                Παρ’ όλα αυτά, σχεδιάζουμε περαιτέρω να αποκτήσουμε ένα ενιαίο Κέντρο Επιχειρησιακής Δράσης και ένα αποτελεσματικότερο νομικό πλαίσιο για την πάταξη των απομιμητικών προϊόντων.
                Τα οφέλη θα είναι σημαντικά:
o   Για το Κράτος που πατάσσει την παράνομη διακίνηση και θα αποκτήσει έσοδα
o   Για τον υγιή και ευνομούμενο επιχειρηματία,
o   Για τη δημόσια υγεία, την προστασία των Ελλήνων καταναλωτών, ακόμα και
o   Την εικόνα των πόλεων μας.

Οι στόχοι είναι ακόμα πολλοί. Μειώνουμε τα παράνομα κέρδη των δραστηριοποιούμενων μέσω παραεμπορίου. Επιπλέον, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των παραβατών παραεμπορίου είναι παράνομοι μετανάστες, η χώρα μας και ειδικότερα η Αθήνα θα πάψει να αποτελεί πόλο έλξης των παράνομων μεταναστών.
Ειδικότερα, για τον έλεγχο των παραβάσεων στο υπαίθριο εμπόριο στον νομό Έβρου ισχύουν τα ακόλουθα:
Κατά οριζόμενα στις διατάξεις του αρ. 5 του Ν.2323/1995, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του Ν.3190/2003 (ΦΕΚ 249/Α) και συμπληρώθηκε με τις διατάξεις των παρ. 7 και 11β του άρθρου 12 του Ν.3557/2007, ο έλεγχος των παραβάσεων των διατάξεων περί υπαιθρίου εμπορίου διενεργείται από: i) από τα Κλιμάκια Ελέγχου Λαϊκών Αγορών & Υπαιθρίου Εμπορίου (Κ.Ε.Λ.Α.Υ.Ε) που έχουν συσταθεί στη  Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ii) από υπαλλήλους της (πρώην) Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Έβρου (νυν οικείας Περιφέρειας) και iii) από τα όργανα της Δημοτικής Αστυνομίας των οικείων Δήμου. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει ή δεν επαρκεί το δυναμικό της Δημοτικής Αστυνομίας, ο έλεγχος διενεργείται από τα όργανα της ΕΛ.ΑΣ., εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο από τον αρμόδιο Δήμαρχο.
Στους παραβάτες των ως άνω διατάξεων, πέραν των ποινικών κυρώσεων του Αγορανομικού Κώδικα (Νομοθετικό Διάταγμα 136/1946, ΦΕΚ 298/Α), επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο που κυμαίνεται από 300 ευρώ έως 1000 ευρώ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις το πρόστιμο φτάνει και τα 5.000 ευρώ (σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρ.3 του Ν. 3377/2005). Ειδικότερα για την έλλειψη άδειας άσκησης υπαίθριου εμπορίου επιβάλλεται από τα αρμόδια όργανα διοικητικό πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ.
Για τις παραβάσεις υπαίθριου εμπορίου που δεν αναφέρονται στις διατάξεις του άρ. 3 παρ.1 του Ν.3377/2005 (π.χ. κατάληψη χώρου από κάτοχο άδειας άσκησης υπαίθριου πλανόδιου εμπορίου, ο οποίος δεν έχει συγκεκριμένη θέση, πρέπει να κινείται συνεχώς και επιτρέπεται να παραμένει στάσιμος μόνο κατά τη διάρκεια της συναλλαγής), συντάσσεται από τα ελεγκτικά όργανα σχετική έκθεση ελέγχου, η οποία διαβιβάζεται στην αδειοδοτούσα αρχή για τις δικές της περαιτέρω ενέργειες ( αρ.3 παρ.2 του ως άνω νομού).
Πέραν των ανωτέρω διοικητικών μέτρων και επειδή το ζήτημα του παρεμπορίου αποτελεί υψηλή προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, προωθήθηκε ένας ικανός αριθμός νομοθετικών και άλλων πρωτοβουλιών με απώτερο στόχο να καταστούν οι διαδικασίες ελέγχου και οι συλλογικές προσπάθειες ποιο αποτελεσματικές.
Συγκεκριμένα:
Ως προς το θεσμικό πλαίσιο σας αναφέρουμε ότι με το ν. 3982/2011 προβλέφθηκε για πρώτη φορά η επιτόπια καταστροφή των παρανόμως διακινούμενων προϊόντων. Η προηγούμενη διαδικασία κατάσχεσης και μεταγενέστερης καταστροφής οδηγούσε στη συγκέντρωση των κατασχεμένων σε αποθήκες με γραφειοκρατικές διαδικασίες, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που διαπιστώθηκαν φαινόμενα διαρροών και εκ νέου προώθησης των κατασχεμένων. Πλέον σήμερα, ο νόμος παρέχει ευθεία αρμοδιότητα στα: Α) Κλιμάκια Ελέγχου Λαϊκών Αγορών και Υπαιθρίου Εμπορίου (Κ.Ε.ΛΑ.Υ.Ε.) και Β) στη Δημοτική Αστυνομία να καταστρέφει επιτόπου τα προϊόντα που διακινούνται παράνομα με απλές και γρήγορες διαδικασίες. Οι ως άνω νέες διατάξεις ορίζουν μεταξύ των άλλων ότι, με την επιφύλαξη των διατάξεων του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α’  265), τα κάθε είδους εμπορεύματα (είτε υπαίθριου εμπορίου, είτε εντός αποθηκευτικών εν γένει χώρων, στεγασμένων ή μη, περιλαμβανομένων και αυτοκινούμενων μέσων) που διακινούνται στην αγορά με οποιονδήποτε τρόπο και τα οποία είτε συνιστούν παράνομη απομίμηση προϊόντων είτε κυκλοφορούν κατά παράβαση των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (π.δ. 186/1992, Α ‘ 84) είτε αυτός που τα διαθέτει δεν κατέχει την απαιτούμενη άδεια ή τα νόμιμα παραστατικά, κατάσχονται και καταστρέφονται άμεσα και επί τόπου, με κάθε πρόσφορο τρόπο, περιλαμβανόμενης της ρίψης εντός απορριμματοφόρου ή με την καταστροφή της εμπορικής αξίας του προϊόντος με ανεξίτηλο χρωματισμό (σπρέι).
Η ανωτέρω νέα ρύθμιση για την κατάσχεση και άμεση καταστροφή εμπορευμάτων παρεμπορίου, προϊόντων απομίμησης και αυτών που κυκλοφορούν κατά παράβαση των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων ή χωρίς τα νόμιμα παραστατικά, καθιστά αποτελεσματικότερη την αντιμετώπιση του παρεμπορίου, μειώνει το λειτουργικό κόστος των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, ενισχύει τις ελεγκτικές αρμοδιότητες των Κ.Ε.Λ.Α.Υ.Ε. και της Δημοτικής Αστυνομίας, συμβάλλει θετικά στην οικονομία και στην επιχειρηματικότητα με την προστασία του νόμιμου εμπορίου από τον αθέμιτο ανταγωνισμό που επιφέρει το παραεμπόριο καθώς και στην προστασία της δημόσιας υγείας και των καταναλωτών από τέτοια προϊόντα.
Επιπλέον, με το ν. 4038/2012 (άρθρο 12) τροποποιήθηκε το καθεστώς σύστασης των κλιμακίων Ελέγχου Λαϊκών Αγορών και Υπαιθρίου Εμπορίου. Τα Κλιμάκια συστήνονται σε επίπεδο Περιφέρειας και όχι σε επίπεδο αποκεντρωμένης Διοίκησης, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα μεταβίβασης της αρμοδιότητας σύστασης των Κλιμακίων από τον Περιφερειάρχη στον Αντιπεριφερειάρχη. Με τη ρύθμιση αυτή, αναμένεται η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των παραβάσεων του παραεμπορίου, λαμβάνοντας υπόψη την ένταση των τοπικών προβλημάτων. Επιπλέον, με τον ίδιο νόμο προβλέφθηκε ότι η αυτοχρηματοδότηση της λειτουργίας του ελεγκτικού μηχανισμού πάταξης του παρεμπορίου με τα  αντίστοιχα πρόστιμα να αποτελούν έσοδο του φορέα που τα επιβάλλει (Υπουργείο, Περιφέρεια, Δήμος). Η νέα ρύθμιση προωθήθηκε με στόχο να είναι δυνατή η χρηματοδότηση με ίδια κεφάλαια των δράσεων του κάθε Δήμου, καθεστώς που δεν ίσχυε μέχρι σήμερα.
Σχετικά με το νομό Έβρου, ελέγχους διενεργούν: τα Κλιμάκια Ελέγχου Λαϊκών Αγορών και Υπαίθριου Εμπορίου (Κ.Ε.Λ.Α.Υ.Ε.) που έχουν συσταθεί στην Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ή η Δημοτική Αστυνομία των οικείου Δήμου. Τα ως άνω αρμόδια όργανα έχουν τις ελεγκτικές αρμοδιότητες του Σ.Δ.Ο.Ε. και τους παρέχεται η συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ., όταν και όπου αυτή κρίνεται απαραίτητη. Παράλληλα, η Διεύθυνση Ελέγχων της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς για την καταπολέμηση του παρεμπορίου διενεργεί τακτικούς και έκτακτους ελέγχους στο πλαίσιο αρμοδιότητας που της παρέχει ο ιδρυτικός νόμος 3728/2008.
Για άμεση εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων, η Υπηρεσία μας απέστειλε προς τους ενδιαφερόμενους, τις αριθμ. Κ1-1991/22-07-2011 και Κ1-2466/21-09-2011 Διευκρινιστικές εγκύκλιους, που αναρτήθηκαν και στο Πρόγραμμα Διαύγεια με ΑΔΑ: 4 ΑΣΦΦ-1Λ9 και ΑΔΑ: 4Α8ΗΦ-ΣΤΚ, αντίστοιχα, με τις οποίες παρέχονται σχετικές πληροφορίες.
Επίσης κατά τις τελευταίες ημέρες έλαβε χώρα, με πρωτοβουλία του υπουργού, ευρεία σύσκεψη στελεχών υπουργείων, εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και θεσμικών εκπροσώπων του εμπορικού και βιομηχανικού κόσμου για να ξεκινήσει μια διαρκής «επιχείρηση σκούπα» για το παραεμπόριο, προχωρώντας σε συγκεκριμένες δράσεις:

*Δημιουργία ενός Επιχειρησιακού Κέντρου («θάλαμος επιχειρήσεων») για την αντιμετώπιση του παρεμπορίου συντονίζοντας τους κατακερματισμένους έως τώρα φορείς , συλλογή & αξιοποίηση πληροφοριών, προγραμματισμός & παρακολούθηση των ελέγχων σε όλα τα επίπεδα (από την είσοδο στη χώρα μέχρι και τη λιανική διάθεση). Σε αυτό θα εντάσσονται όλοι οι φορείς όπως η Αυτοδιοίκηση (περιφερειακή και τοπική), το ΣΔΟΕ, οι προϊστάμενες Αρχές των Τελωνείων, η Οικονομική Αστυνομία και φυσικά οι υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης,
*Λειτουργία Τηλεφωνικού Κέντρου Καταγγελιών για το παρεμπόριο,
*συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου όπου κρίνεται αναγκαίο,
*συνέχιση της καμπάνιας ενημέρωσης των καταναλωτών και με τη συμμετοχή των φορέων το επιχειρηματικού κόσμου,
*αντιμετώπιση σε νέα βάση του ζητήματος με τις υπαίθριες αγορές, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές *εισηγήσεις που αναμένονται από όλους τους εμπλεκόμενους. 
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΣΚΟΡΔΑΣ"
Μοιραστείτε το στο Google Plus

1ki1 news - 1ki1news

Το 1ki1 News Group είναι πολυσυλλεκτικός διαδικτυακός τόπος που ανανεώνεται συνεχώς, όλο το 24ώρο, όλο τον χρόνο.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου