Τα μηνύματα που εξέπεμψε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κατά την καθιερωμένη συνάντηση με τους διαπιστευμένους συντάκτες κατά την εορταστική περίοδο, εστίασαν κατά πολύ στο Πολεμικό Ναυτικό.
Και είναι εύλογο να συμβαίνει αυτό, διότι μπορεί τον Σεπτέμβριο του 2021 να έγιναν οι ανακοινώσεις σε επίπεδο κορυφής για τις νέες φρεγάτες του στόλου, όμως και την ερχόμενη χρονιά ο υπουργός δείχνει αποφασισμένος πως θα ποντάρει σ’ όλους τους τομείς στη ναυτική ισχύ των Ενόπλων Δυνάμεων.
Εφόσον οι φρεγάτες Belh@rra μπαίνουν «στ’ αυλάκι», το επόμενο μεγάλο στοίχημα του Ναυτικού Επιτελείου είναι οι κορβέτες. Είναι το πλοίο με το οποίο στο Πολεμικό Ναυτικό είναι πεπεισμένοι πως θα θωρακιστεί το μέλλον του στόλου στο Αρχιπέλαγος και σε συνδυασμό με τις νέες φρεγάτες, οι κορβέτες πρόκειται να δημιουργήσουν το πλωτό αδιαπέραστο τείχος του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος έβαλε ορισμένα σημαντικά ζητήματα στην βάση που πρέπει και πάνω σε αυτά, οι Ναύαρχοι έχουν κληθεί να τοποθετήσουν τα σωστά επιχειρησιακά κομμάτια του παζλ, σε συνδυασμό με τα κονδύλια που προορίζονται για την ενίσχυση του Ελληνικού στόλου.
5 δις για τη ναυτική ισχύ σε Αιγαίο και Μεσόγειο
Ο υπουργός επανέλαβε πως το ποσό που έχει προϋπολογιστεί για το Πολεμικό Ναυτικό είναι τα 5 δις ευρώ. Από αυτά τα 3,048 δις ευρώ έχουν «κλειδώσει» στις φρεγάτες Belh@rra, ενώ για το 1,5 δις ευρώ οι «μνηστήρες» των κορβετών ήδη διασταυρώνουν τα ξίφη τους με την κατάθεση προσφορών.
Έως τώρα οι Ιταλοί κατέθεσαν την προσφορά τους στο 1,5 δις ευρώ για τέσσερις κορβέτες DOHA, όμως σε αυτό δεν συμπεριλαμβάνονται τα όπλα και η μετέπειτα τεχνική υποστήριξη. Αλλά η Ιταλική πρόταση έχει το δέλεαρ των ναυπηγείων Ελευσίνας.
Ολλανδοί και Γάλλοι, με τις Sigma & Gowind είναι κατά τι ποιο ακριβοί στα 1,7 δις για τέσσερα πλοία, αλλά σε αυτά συμπεριλαμβάνονται ο οπλισμός, η μετέπειτα υποστήριξη και η εκπαίδευση των πληρωμάτων.
Οι δυο αυτοί μνηστήρες δεν είναι αρνητικοί με τη ναυπήγηση τουλάχιστον των τριών πλοίων σε Ελληνικά ναυπηγεία, αλλά δεν έχουν «χτυπήσει» την προσφορά όπως οι Ιταλοί.
Οι Γάλλοι μάλιστα υπόσχονται πως δίνουν τα σχέδια των κορβετών Gowind, ώστε μετά τη ναυπήγησή τους για την Ελλάδα, τα Ελληνικά χέρια στα ναυπηγεία να κατασκευάζουν αυτές τις κορβέτες για την διεθνή αγορά, εφόσον υπάρξουν παραγγελίες.
Κατά συνέπεια τα 500 εκατομμύρια που περισσεύουν θα είναι, όπως είπε ο υπουργός για τις φρεγάτες ΜΕΚΟ, για τον Εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής των τεσσάρων ή μικρότερου αριθμού, αναλόγως τι θ’ αποφασίσει το ναυτικό Επιτελείο, που έχει πάντα τον πρώτο λόγο στην επιχειρησιακή αξιολόγηση και γνωρίζει τις ανάγκες που υπάρχουν.
Προσφορά για τις ΜΕΚΟ έχουν καταθέσει και οι Αμερικανοί εκτός των τριών προαναφερθέντων «μνηστήρων».
Στο ΠΝ θέλουν καινούρια πολεμικά πλοία
Κι εδώ σημειώνεται από κύκλους στο Πολεμικό Ναυτικό πως η διαπραγμάτευση με τους «μνηστήρες» των κορβετών είναι κρίσιμη και ιδιαίτερα λεπτή.
Διότι αν αυτός που θα κόψει το νήμα αντιληφθεί, όχι τις ανάγκες του ΠΝ- αυτός έμπορος είναι στο κάτω κάτω- αλλά το δικό του μέλλον σε βάθος 30+ ετών θα δει πως μαζί με το Πολεμικό Ναυτικό θα πορευτεί κι αυτό μόνο κέρδος θα φέρει στον ίδιο, ακόμη κι αν πέσει στην αρχική τιμή.
Άλλωστε αυτά τα 500 εκ. ευρώ που μένουν δεν αποκλείεται να φτάνουν γι’ ακόμη μια κορβέτα στην περίπτωση που υπάρξουν εκπτώσεις κατά την διαπραγμάτευση. Στο Πολεμικό Ναυτικό θέλουν πολύ περισσότερο εξ ολοκλήρου νέες μονάδες επιφανείας απ’ έναν «ακριβό» εκσυγχρονισμό στις φρεγάτες ΜΕΚΟ.
Εμπλέξτε την αμυντική βιομηχανία
Πάντως σύμφωνα με ανώτατες πηγές ο υπουργός έχει δώσει και μια σαφή κατεύθυνση τόσο προς τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, όσο και προς εκείνα της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών και Επενδύσεων, η οποία έχει να κάνει με την περαιτέρω εμπλοκή της αμυντικής βιομηχανίας στο πρόγραμμα ναυπήγησης των φρεγατών Belh@rra και των Rafale, δηλαδή τα δυο αποφασισμένα εξοπλιστικά στα οποία πρέπει να υπάρχει και Ελληνικό αποτύπωμα.
Μάλιστα ο Νίκος Παναγιωτόπουλος έχει σημειώσει για την εν εξελίξει διαπραγμάτευση που αφορά τις κορβέτες, πως πρέπει να υπάρξουν σαφείς δεσμεύσεις των «μνηστήρων» που θ’ αφορούν τη ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, κάτι που προτίθεται να κάνει έως στιγμής μόνο η Ιταλία, αλλά και μεγαλύτερη εμπλοκή της αμυντικής βιομηχανίας στο χτίσιμο αυτών των μονάδων επιφανείας.
Και από την άλλη πλευρά όμως σημειώνεται και πάλι σ’ ότι έχει να κάνει με το νέο τύπου πλοίου, πως προηγείται όλων η επιχειρησιακή αξιολόγηση των καραβιών αυτών και σε καμία περίπτωση δεν είναι θέση της Λ. Μεσογείων να δώσουν μια σύμβαση για κορβέτες ως αντάλλαγμα για την επένδυση σε κάποιο ναυπηγείο.
Πηγή
1ki1 news - 1ki1news
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου