Το Volvo Ocean Race 2014-15 ξεκίνησε το Σάββατο, 11 Οκτωβρίου, από το Αλικάντε της Ισπανίας, για να ολοκληρωθεί σχεδόν εννέα μήνες μετά, στο λιμάνι του Γκέτεμποργκ, στη Σουηδία, στις 27 Ιουνίου 2015. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε διάρκεια αθλητικό γεγονός στον...
πλανήτη. Ο σκληρότερος και πιο απαιτητικός αγώνας στον κόσμο για ιστιοπλόους και σκάφη.
Μία επίδειξη πρωτοποριακού design και τεχνολογίας αιχμής, ανάμεικτων με εμπειρία, ταλέντο, αυταπάρνηση και ομαδικό πνεύμα, που χαρακτηρίζεται από μοναδικές συγκινήσεις. Στη διάρκειά του τα συμμετέχοντα σκάφη κάνουν ουσιαστικά τον περίπλου όλης της Γης, δοκιμάζοντας στο όριο τις αντοχές ανθρώπων και σκαφών, στις πλέον αντίξοες συνθήκες!
Ο αγώνας αυτός, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα τρία μεγαλύτερα αθλητικά γεγονότα του πλανήτη, με τα άλλα δύο να είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες και το America’s Cup. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volvo δεν είναι απλά διοργανώτρια ή χορηγός του αγώνα, αλλά ιδιοκτήτριά του, γεγονός που συνέβη από το 2001.
Το Volvo Ocean Race είναι ένα παγκόσμιο γεγονός, με την τηλεθέασή του να συγκρίνεται μόνο με αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων, του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου και του Πρωταθλήματος Formula 1. Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς περισσότεροι από 1,5 δισεκατομμύριο άνθρωποι παρακολούθησαν κάποιο από τα σκέλη του προηγούμενου αγώνα στην τηλεόραση ενώ περισσότεροι από 2,9 εκατομμύρια αυτοί που επισκέφθηκαν κάποιο από τα θεματικά πάρκα. Χαρακτηριστικά, στο Γκάλγουεϊ της Ιρλανδίας, τελευταίο λιμάνι του Volvo Ocean Race 2011-12, οι επισκέπτες στις 9 μέρες λειτουργίας του θεματικού πάρκου ξεπέρασαν τις 900.000!
Ιστορία
Ο αγώνας ξεκίνησε το 1973 ως Whitbread Round the World Race, με χορηγό τη μπύρα Whitbread. Αυτός που ξεκινάει αύριο είναι ο 12ος της σειράς. Πολλά έχουν αλλάξει από τη μέρα που τα πρώτα σκάφη άφησαν πίσω τους την Αγγλία, τότε αφετηρία του θεσμού, 41 χρόνια πριν, για να κάνουν μέσω θαλάσσης το γύρο του κόσμου. Ο αγώνας, από μία περιπέτεια μακράς διαρκείας για αποφασισμένους VIP’s που είχαν στο σκάφος τους πλήθος ανέσεων που περιλάμβαναν μέχρι και σεφ, έχει μεταλλαχθεί στο μεγαλύτερο σε διάρκεια και τον πιο σκληρό και απαιτητικό αγώνα στον κόσμο για ιστιοπλόους και σκάφη!
Από το 2001 που ο αγώνας μετονομάστηκε σε Volvo Ocean Race, τα σκάφη έγιναν πιο προηγμένα, πιο γρήγορα αλλά και τα πληρώματα πιο επαγγελματικά. Παράλληλα, η τεχνολογία, ιδίως όσον αφορά στις τηλεπικοινωνίες και τα ΜΜΕ, έχει προοδεύσει δραματικά. Όμως η ομορφιά του αγώνα παραμένει η μάχη του ανθρώπου απέναντι στη φύση. Για ολόκληρες εβδομάδες, σε αρκετές περιπτώσεις, οι ιστιοπλόοι είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν σε συνθήκες που ποικίλλουν από πολικές θερμοκρασίες έως και εξαντλητικό καύσωνα, την ίδια στιγμή που θεόρατα πολλές φορές κύματα δεν σταματούν να ραπίζουν το σκαρί και ο άνεμος να κάνει εκκωφαντικό θόρυβο. Στις συνθήκες αυτές, τη διαφορά συχνά κάνουν μερικές μόνο κινήσεις, που μπορεί να σημαίνουν κέρδος χρόνου και πρωτοπορία απέναντι στον αντίπαλο. Ο θεσμός έχει χαρακτηριστεί από επικές μάχες που έμειναν ιστορικές, νίκες που κατακτήθηκαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αλλά και την απώλεια πέντε ιστιοπλόων, που έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια του αγώνα.
Σκέλη στους ωκεανούς και λιμάνια
Όπως και οι προηγούμενες διοργανώσεις, έτσι και το 2014-15 ο αγώνας θα διεξαχθεί σε σκέλη στους ωκεανούς. Εννέα σκέλη συνολικά, μεταξύ των 10 λιμανιών υποδοχής, που αθροίζονται στα 38.739 ναυτικά μίλια (71.745 χλμ.) του αγώνα. Τα σκάφη θα διασχίσουν 4 ωκεανούς (Ατλαντικός, Ειρηνικός, Ινδικός και Νότιος) και θα επισκεφθούν 11 χώρες σε 5 ηπείρους. Οι χώρες αυτές με τη σειρά αναχώρησης και άφιξης (σε παρένθεση τα λιμάνια) είναι: Ισπανία (Αλικάντε), Νότια Αφρική (Κέιπ Τάουν), Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Άμπου Ντάμπι), Κίνα (Σάνια), Νέα Ζηλανδία (Ώκλαντ), Βραζιλία (Ιταζάι), Η.Π.Α. (Νιούπορτ), Πορτογαλία (Λισσαβώνα), Γαλλία (Λοριάν), Ολλανδία (Χάγη) και Σουηδία (Γκέτεμποργκ).
Το μακρύτερο σκέλος είναι αυτό από το Ώκλαντ της Νέας Ζηλανδίας στο Ιταζάι της Βραζιλίας, μήκους 6.776 ν.μ. (12.549 χλμ.). Η απόσταση αυτή ισοδυναμεί με δύο φορές το μήκος του Νείλου ποταμού. Το πιο κοντό σκέλος είναι αυτό από τη Λισσαβώνα της Πορτογαλίας στο Λοριάν της Γαλλίας, μήκους 647 ν.μ. (1.198 χλμ.) που ισοδυναμεί με 400 φορές το μήκος της πίστας του Grand Prix του Μονακό.
Σε κάθε λιμάνι που θα «πιάνουν» τα σκάφη, θα διεξάγονται εκδηλώσεις διάρκειας περίπου δύο εβδομάδων. Πλήθος κόσμου θα έχει την ευκαιρία να βρεθεί κοντά στα πληρώματα και τα σκάφη τους αλλά και να έρθει πιο κοντά στον υπέροχο κόσμο της ιστιοπλοΐας.
Πώς κερδίζει κάποιος;
Η βαθμολογία του αγώνα βγαίνει από την άθροιση της επιμέρους βαθμολογίας στα υπεράκτια σκέλη ανάμεσα στα λιμάνια, από αυτό της αφετηρίας (Αλικάντε, Ισπανία), μέσω των ενδιάμεσων σταθμών σε αυτό του τερματισμού (Γκέτεμποργκ, Σουηδία). Να σημειωθεί εδώ ότι στο τελευταίο σκέλος, από το Λοριάν στο Γκέτεμποργκ, έχει προβλεφθεί και ένα ενδιάμεσο pit-stop, στη Χάγη της Ολλανδίας. Στην εφετινή διοργάνωση οι παράκτιες δοκιμασίες δεν συμπεριλαμβάνονται στη βαθμολογία παρά μόνο αν κριθεί απαραίτητο σε περίπτωση ισοβαθμίας. Το βαθμολογικό σύστημα που θα ισχύσει είναι αντίστοιχο αυτών των κλασσικών ιστιοπλοϊκών διοργανώσεων. Σύμφωνα με αυτό, η ομάδα-σκάφος που θα τερματίσει πρώτη σε ένα υπεράκτιο σκέλος παίρνει ένα βαθμό, η δεύτερη δύο βαθμούς κοκ. Αντίστοιχη είναι η βαθμολογία και για τις παράκτιες δοκιμασίες που διεξάγονται γύρω από σημαδούρες. Στο τέλος του αγώνα, η ομάδα με το μικρότερο σύνολο βαθμών στα υπεράκτια σκέλη, θα ανακηρυχθεί νικήτρια.
Νέο σκάφος
Μέχρι και τον προηγούμενο αγώνα, ο κανονισμός έθετε κάποιες βασικές προδιαγραφές που έπρεπε να ακολουθήσουν οι σχεδιαστές και οι ναυπηγοί, αφήνοντας όμως μεγάλη ελευθερία κατά την υλοποίηση. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία πολύ ακριβών σκαφών, με αρκετές διαφορές μεταξύ τους, με τις ομάδες όμως που διέθεταν μεγάλους προϋπολογισμούς να έχουν, εύλογα, σχετικό πλεονέκτημα. Για να επιτύχει ισονομία ανάμεσα στις ομάδες, η Volvo αποφάσισε για πρώτη φορά στη 40χρονη ιστορία του θεσμού, όλες οι ομάδες να διαγωνιστούν με ίδια σκάφη.
Το σκάφος με το οποίο θα διεξαχθεί το Volvo Ocean Race 2014-15 ονομάζεται Volvo Ocean 65 και είναι τύπου «OneDesign», όπως αποκαλούνται στη γλώσσα των ιστιοπλόων. Κοινό σκάφος για όλες τις ομάδες, στο οποία σύμφωνα με τους κανονισμούς δεν επιτρέπονται μετατροπές. Όπως μαρτυρά και το όνομά του, πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 65 περίπου ποδών. Σχεδιάστηκε από το διάσημο ναυπηγικό οίκο Farr Yacht Design, με έδρα το Μέρυλαντ των ΗΠΑ, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατασκευή πέντε από τα ένδεκα σκάφη που έχουν κατακτήσει την πρώτη θέση στις προηγούμενες διοργανώσεις. Τα σκάφη κατασκευάζονται από ένα κονσόρτσιουμ κορυφαίων ναυπηγείων, διασκορπισμένα σε Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία και Ελβετία.
Με το νέο σκάφος, έχει γίνει εφικτή η μείωση του συνολικού κόστους για τις συμμετέχουσες ομάδες κατά 50% περίπου. Παράλληλα, έχει δοθεί η δυνατότητα σε νέους ιστιοπλόους και ομάδες να συμμετάσχουν ενώ και οι συνθήκες πλέον είναι ίδιες για όλους, με αποτέλεσμα ο αγώνας να κρίνεται περισσότερο στο ταλέντο, τις αθλητικές ικανότητες και τη στρατηγική παρά στο σχεδιασμό και την κατασκευή ή βελτίωση των σκαφών.
Μία άλλη διαφοροποίηση που ισχύει φέτος, είναι η ύπαρξη μιας «υπηρεσίας συντήρησης» ή service των σκαφών στη διάρκεια του αγώνα, την οποία θα παρέχει η The Boatyard. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η άψογη λειτουργία των σκαφών είναι εγγυημένη σε όλη τη διάρκεια του αγώνα, κάτι που θα συμβάλλει στον ακόμα πιο έντονο ανταγωνισμό.
Τα πληρώματα
Στο φετινό αγώνα υπάρχει μία σημαντική διαφοροποίηση όσον αφορά στα πληρώματα. Οι ομάδες πλέον αποτελούνται από οκτώ μέλη συν τον εκπρόσωπο των Media, ο οποίος επιβαίνει του σκάφους αλλά δεν επιτρέπεται να συμμετέχει στην ιστιοπλοϊκή διαδικασία, είναι απλά επιφορτισμένος με τη μετάδοση ειδήσεων και εικόνας από την τιτάνια προσπάθεια. Στον προηγούμενο αγώνα αντίστοιχα, τα μέλη πληρώματος ήταν δέκα συν ο ένας εκπρόσωπος των Media.
Μία άλλη διαφορά έχει να κάνει με τα αμιγώς γυναικεία πληρώματα – και ο εφετινός αγώνας διαθέτει τέτοια ομάδα! Τα πληρώματα αυτά δικαιούνται να έχουν τρία μέλη παραπάνω (11 συν ο εκπρόσωπος των Media) με στόχο η αριθμητική υπεροχή να ισοσκελίζει το σωματοδομικό πλεονέκτημα που έχουν οι άνδρες συνάδελφοί τους.
Αναλυτικά, οι ρόλοι-θέσεις στο πλήρωμα έχουν ως εξής:
Skipper/Καπετάνιος (Κυβερνήτης)
Ο Skipper είναι ο επικεφαλής της ομάδας, καπετάνιος και διευθύνων σύμβουλος ταυτόχρονα, όντας μάλιστα αυτός που επιλέγει το πλήρωμα. Στον αγώνα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο για τη στρατηγική και την τακτική και δουλεύει συνδυαστικά με τον Navigator. Η εμπειρία των Skippers εμφανίζει μεγάλη ποικιλία, με σύνηθες κοινό χαρακτηριστικό αρκετές διακρίσεις σε αγώνες του είδους και όχι μόνο. Οι Ολυμπιονίκες δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο μεταξύ των συμμετεχόντων ενώ οι περισσότεροι Skippers έχουν να παρουσιάσουν πολύ επιτυχημένες σταδιοδρομίες.
Διακρίνονται ιδιαίτερα υπό πίεση και φτιάχνουν χαρακτήρα μένοντας πιστοί και ακλόνητοι στους στόχους, δίνοντας κίνητρα και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας με τα οποία ασχολούνται διεξοδικά. Έχουν την όλη ευθύνη της διαχείρισης του budget και αυτή της επικοινωνίας με τους χορηγούς, ενώ παράλληλα ασχολούνται προσωπικά και με τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μελών της ομάδας.
Navigator/Πλοηγός
Η ευθύνη του Navigator είναι να εξασφαλίζει διαρκώς την καλύτερη δυνατή πορεία του σκάφους ώστε να αξιοποιούνται ο άνεμος και τα ρεύματα προκειμένου το σκάφος να πάει από το ένα σημείο στο άλλο, όσο γίνεται πιο γρήγορα. Ο Navigator διαθέτει και χειρίζεται ένα πολύ προηγμένο οπλοστάσιο, σε όργανα και λογισμικό. Καθώς δεν υπάρχουν δεύτερα σκάφη για κάθε ομάδα και δεν επιτρέπονται οι δοκιμές πριν από τον αγώνα, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ικανότητα του Navigator στο να συλλέγει δεδομένα, να τα αναλύει και να τα επεξεργάζεται. Παραδοσιακά θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μέλη για την επιτυχία στο Volvo Ocean Race. Οι περισσότεροι πλοηγοί λατρεύουν τη μετεωρολογία και είναι ειδικοί στην ανάλυση αριθμητικών δεδομένων.
Watch Leader/Συντονιστής Πληρώματος
Ο Watch Leader έχει την ευθύνη της τοποθέτησης των μελών του πληρώματος στα πόστα όπου μπορεί να αποδώσει καλύτερα το κάθε ένα από αυτά. Δίνει τις εντολές για την αλλαγή των ομάδων σε θέσεις και τομείς ευθύνης ώστε να κρατάει το σκάφος τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα ανάλογα και με τις συνθήκες. Επιβλέπει τις εναλλαγές των ομάδων στις εργασίες του καταστρώματος, καθώς επίσης και τις αλλαγές στα πανιά του σκάφους. Σιγουρεύεται για την τήρηση του ωραρίου στις βάρδιες, που έχουν διάρκεια 4 ωρών.
Τα βασικά χαρακτηριστικά της θέσης είναι οι γνώσεις αναφορικά με τη διατήρηση της ταχύτητας του σκάφους, η αγωνιστική εμπειρία, καθώς επίσης και η ικανότητα να προβλέπει δύσκολες καταστάσεις και να τις προλαβαίνει.
Driver/Πηδαλιούχος (Τιμονιέρης)
Οι καλύτεροι πηδαλιούχοι στο Volvo Ocean Race είναι σημαντικά μέλη της εκάστοτε ομάδας. Έχουν έμφυτη την έκτη αίσθηση για το πώς να κατευθύνουν το σκάφος γρήγορα και κάτω από διαφορετικές συνθήκες για μεγάλες χρονικές περιόδους. Στην πραγματικότητα, είναι τουλάχιστον τέσσερα ή πέντε μέλη του πληρώματος που παίζουν το ρόλο αυτό και είναι σύνηθες ένας από αυτούς να είναι και ο Skipper. Όλοι τους είναι ικανότατοι πηδαλιούχοι και στις βάρδιές τους περνούν έως και 90% του χρόνου κρατώντας σφιχτά το τιμόνι, κατευθύνοντας το σκάφος. Είναι σύνηθες να έχουν πολλές εμπειρίες και μεγάλα διαστήματα επιτυχημένης κυβέρνησης σκαφών υψηλών επιδόσεων, που καθιστά το «άγγιγμά» τους στα όργανα ελέγχου πολύ ελαφρύ και ακριβές.
Boat Captain/Καπετάνιος Βάρδιας
Η μεγαλύτερη ευθύνη του Boat Captain είναι να βεβαιωθεί ότι το σκάφος βρίσκεται διαρκώς σε άριστη λειτουργική κατάσταση για όλο τον αγώνα. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, πρέπει να εξασφαλίζει πως οι εργασίες συντήρησης καθώς και οι όποιες επισκευές, γίνονται αποτελεσματικά και με τον καλύτερο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η απόδοση του σκάφους σε ποσοστό 100%. Βασικά στοιχεία της θέσης η βαθειά γνώση της ναυπηγικής αλλά και της ιστορίας στην εξέλιξη των σκαφών. Ο Boat Captain πρέπει να γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια του σκάφους, διασφαλίζοντας ότι κάθε επισκευή ή συντήρηση ρουτίνας, γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στο σωστό χρόνο. Επιπλέον, ο Boat Captain έχει και την ευθύνη της συνεργασίας με τον επικεφαλής της ομάδας στην ακτή.
Trimmer
Τα πανιά παρέχουν την κινητήρια δύναμη για να ταξιδέψει το σκάφος στην προδιαγεγραμμένη πορεία και η ευθύνη του Trimmer είναι να έχουν ανά πάσα στιγμή το καλύτερο δυνατό σχήμα καθώς και άνοιγμα σε σχέση με τη γωνία του ανέμου, προκειμένου η ταχύτητα του σκάφους να είναι η μεγαλύτερη ανάλογα και με τις επικρατούσες συνθήκες. Ο ρόλος του Trimmer είναι ιδιαίτερα απαιτητικός και επιβάλει αδιάλειπτη συγκέντρωση για να διατηρηθεί το σκάφος στην υψηλότερη δυνατή ταχύτητα.
Pitman
Ο Pitman ελέγχει όλες τις γραμμές των σχοινιών και τα δεσίματα, τα οποία στα ιστιοφόρα είναι εν πολλοίς ο ακρογωνιαίος λίθος για την κάθε λειτουργία. Έχει το ρόλο του συντονιστή μεταξύ του Τιμονιέρη και των ανθρώπων στην πλώρη. Ο Watch Captain είναι αυτός που θα δώσει την εντολή αλλά ο Pitman οργανώνει τις κινήσεις του πληρώματος για να γίνει η επιθυμητή ενέργεια σωστά και με κάθε λεπτομέρεια. Ο Pitman έχει την ευθύνη να τραβηχτούν οι γραμμές των σχοινιών ή να απελευθερωθούν αντίστοιχα, δίνοντας διαδοχικές εντολές μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Στην ουσία, αυτός είναι που «χορογραφεί» τον εκάστοτε ελιγμό και κατευθύνει τα μέλη του πληρώματος για να υλοποιηθεί η εντολή του Watch Captain.
Bowman/Πλωριός
Ο Bowman είναι υπεύθυνος για όλα όσα συμβαίνουν στην περιοχή εμπρός από το κατάρτι. Βρίσκεται διαρκώς στην κόψη του ξυραφιού και όλη η δράση περνάει από τα χέρια του. Τα βασικά χαρακτηριστικά των κορυφαίων Bowmen είναι η αξιοπιστία, η ταχύτητα και η επιδεξιότητα, ενώ διακρίνονται για την ψυχραιμία τους καθώς επίσης και για τη δύναμη και την ευκινησία που πρέπει να επιδεικνύουν. Από πολλές απόψεις ο κάθε Bowman δίνει ένα δικό του αγώνα καθώς οι αλλεπάλληλες αλλαγές πανιών και οι ελιγμοί, εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από την ικανότητά τους.
Η πίεση είναι μεγάλη και οι Bowmen εργάζονται εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης και βρίσκονται στην πιο επισφαλή θέση πάνω στο σκάφος. ΤονBowman μπορείς να τον συναντήσεις από την κορυφή του καταρτιού έως την άκρη του «ξύλου» που προεξέχει στην πλώρη από το σκάφος.
Onboard Reporter (OBR)/Υπεύθυνος ΜΜΕ
Δύο είναι τα στοιχεία που βοήθησαν στην επέκταση της τηλεοπτικής κάλυψης του αγώνα: η μετάβαση στην εποχή της High Definition εικόνας και η ενσωμάτωση ενός εκπροσώπου των Media στα πληρώματα των σκαφών που λαμβάνουν μέρος - του Onboard Reporter (OBR). Οι OBR βρίσκονται στην πλεονεκτικότερη θέση για την περιγραφή εκ των έσω του αγώνα αλλά και της εμπειρίας συνολικά. Αποστολή τους έχουν την ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τις δυσκολίες αλλά και τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα, παρέχοντας 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα πληροφόρηση μέσα από τα σκάφη, μέσω βίντεο HD, ηχητικών κλιπ, φωτογραφιών αλλά και γραπτών ανταποκρίσεων για τις ανάγκες κάθε είδους ΜΜΕ.
Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι κάθε ομάδα είναι υποχρεωμένη να έχει δύο από τα μέλη της κάτω των 30 ετών (γεννημένα μετά την 1η Οκτωβρίου 1984). Ο συγκεκριμένος κανονισμός εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στον αγώνα του 2008-09, με σκοπό να ενθαρρύνει περισσότερους νέους ιστιοπλόους να συμμετάσχουν. Πρόκειται για μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία, καθώς εξασφαλίζει σε κάποιο βαθμό τη συνέχεια του αγώνα σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.
Επίσης, τουλάχιστον δύο από τα μέλη του πληρώματος θα πρέπει να είναι επιφορτισμένα με την ευθύνη παροχής πρώτων βοηθειών και επείγουσας ιατρικής βοήθειας, διαθέτοντας βασικές γνώσεις ιατρικής και έχοντας περάσει σχετική εκπαίδευση. Οι ικανότητές τους κάθε άλλο παρά αμελητέες μπορούν να χαρακτηριστούν, αφού θα πρέπει να είναι σε θέση να οργανώσουν μία αεροδιακομιδή, να επιδέσουν τραύματα, να εφαρμόσουν ελαστικούς και γύψινους επιδέσμους, να εκτελέσουν πολύπλοκη συρραφή τραυμάτων, να κάνουν ενδοφλέβιες και ενδομυϊκές ενέσεις καθώς και ενδοφλέβια παροχή φαρμάκων, με αποκορύφωμα τη φροντίδα βασικής οδοντιατρικής περίθαλψης (προσωρινά σφραγίσματα δοντιών)!
Οι ιστιοπλόοι μπορούν να περάσουν περισσότερες από 25 συνεχόμενες μέρες στη θάλασσα, στην πλεύση από το ένα λιμάνι στο άλλο. Ο καθένας έχει μαζί του μία και μόνη αλλαξιά από ρούχα. Η ζωή τους στο σκάφος ακολουθεί κύκλους 4 ωρών. Τέσσερις ώρες βάρδια, τέσσερις ώρες σε επιφυλακή, τέσσερις ώρες ύπνο ή ξεκούραση, είναι ο κύκλος που επαναλαμβάνεται συνεχώς.
Κάθε ιστιοπλόος καταναλώνει περίπου 6.000 θερμίδες την ημέρα, σχεδόν το διπλάσιο απ’ ό,τι ένας ενήλικας με συνηθισμένο τρόπο ζωής. Τα γεύματά τους είναι αποξηραμένα και παγωμένα -φυσικά τα ζεσταίνουν πριν τα καταναλώσουν- ενώ λαμβάνουν και περίπου 20 βιταμινούχες κάψουλες την ημέρα. Το σκάφος είναι εφοδιασμένο με αφαλατωτή που παράγει 50 λίτρα πόσιμου νερού την ημέρα. Το νερό αυτό δεν χρησιμοποιείται για πλύσιμο σώματος – ας είναι καλά η βροχή!
Υποστήριξη από ξηράς
Θα ήταν όμως μάλλον άδικο να επικεντρωθεί κάποιος αποκλειστικά στα πληρώματα των σκαφών. Οι ομάδες, για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται και μια τεράστια υποστήριξη από την ξηρά! Η καθιέρωση από εφέτος του θεσμού του Boatyard σημαίνει αυτόματα ότι ένα σύνολο 20 έως 50 ειδικευμένων ατόμων τίθεται στην υπηρεσία των ομάδων και των σκαφών. Αυτά τα άτομα παρέχουν την εμπειρία και τις γνώσεις τους στη συντήρηση των σκαφών στη διάρκεια του αγώνα ή κατά την παραμονή στα λιμάνια. Η ύπαρξη του Boatyard εκτός των άλλων σημαίνει και ένα σημαντικά μειωμένο κόστος για τις ομάδες, καθώς μέχρι τον προηγούμενο αγώνα ήταν αναγκασμένες να φροντίζουν για τεχνική υποστήριξη σε κάθε λιμάνι που «έπιαναν» τα σκάφη.
Πολλοί είναι οι συνεργάτες-μέλη της ομάδας που βρίσκονται στην ακτή και διαθέτουν με ιδιαίτερες γνώσεις και ειδικότητες. Χαρακτηριστικά πρέπει να αναφερθούν ο Shore Manager (διευθυντής ξηράς) που έχει την ευθύνη και τη διοίκηση όλων όσων συμβαίνουν στην ξηρά (και είναι πάρα πολλά!), ο μετεωρολόγος, ο υπεύθυνος μεταφορών, ο υπεύθυνος για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του κάθε σκάφους, οι ράφτες πανιών, οι μάγειρες, οι διαιτολόγοι, οι ναυπηγοί, οι τεχνίτες ναυπηγείου, οι ειδικοί μηχανών, οι ειδικοί για τα υδραυλικά του σκάφους κλπ.
πλανήτη. Ο σκληρότερος και πιο απαιτητικός αγώνας στον κόσμο για ιστιοπλόους και σκάφη.
Μία επίδειξη πρωτοποριακού design και τεχνολογίας αιχμής, ανάμεικτων με εμπειρία, ταλέντο, αυταπάρνηση και ομαδικό πνεύμα, που χαρακτηρίζεται από μοναδικές συγκινήσεις. Στη διάρκειά του τα συμμετέχοντα σκάφη κάνουν ουσιαστικά τον περίπλου όλης της Γης, δοκιμάζοντας στο όριο τις αντοχές ανθρώπων και σκαφών, στις πλέον αντίξοες συνθήκες!
Ο αγώνας αυτός, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα τρία μεγαλύτερα αθλητικά γεγονότα του πλανήτη, με τα άλλα δύο να είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες και το America’s Cup. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Volvo δεν είναι απλά διοργανώτρια ή χορηγός του αγώνα, αλλά ιδιοκτήτριά του, γεγονός που συνέβη από το 2001.
Το Volvo Ocean Race είναι ένα παγκόσμιο γεγονός, με την τηλεθέασή του να συγκρίνεται μόνο με αυτή των Ολυμπιακών Αγώνων, του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου και του Πρωταθλήματος Formula 1. Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς περισσότεροι από 1,5 δισεκατομμύριο άνθρωποι παρακολούθησαν κάποιο από τα σκέλη του προηγούμενου αγώνα στην τηλεόραση ενώ περισσότεροι από 2,9 εκατομμύρια αυτοί που επισκέφθηκαν κάποιο από τα θεματικά πάρκα. Χαρακτηριστικά, στο Γκάλγουεϊ της Ιρλανδίας, τελευταίο λιμάνι του Volvo Ocean Race 2011-12, οι επισκέπτες στις 9 μέρες λειτουργίας του θεματικού πάρκου ξεπέρασαν τις 900.000!
Ιστορία
Ο αγώνας ξεκίνησε το 1973 ως Whitbread Round the World Race, με χορηγό τη μπύρα Whitbread. Αυτός που ξεκινάει αύριο είναι ο 12ος της σειράς. Πολλά έχουν αλλάξει από τη μέρα που τα πρώτα σκάφη άφησαν πίσω τους την Αγγλία, τότε αφετηρία του θεσμού, 41 χρόνια πριν, για να κάνουν μέσω θαλάσσης το γύρο του κόσμου. Ο αγώνας, από μία περιπέτεια μακράς διαρκείας για αποφασισμένους VIP’s που είχαν στο σκάφος τους πλήθος ανέσεων που περιλάμβαναν μέχρι και σεφ, έχει μεταλλαχθεί στο μεγαλύτερο σε διάρκεια και τον πιο σκληρό και απαιτητικό αγώνα στον κόσμο για ιστιοπλόους και σκάφη!
Από το 2001 που ο αγώνας μετονομάστηκε σε Volvo Ocean Race, τα σκάφη έγιναν πιο προηγμένα, πιο γρήγορα αλλά και τα πληρώματα πιο επαγγελματικά. Παράλληλα, η τεχνολογία, ιδίως όσον αφορά στις τηλεπικοινωνίες και τα ΜΜΕ, έχει προοδεύσει δραματικά. Όμως η ομορφιά του αγώνα παραμένει η μάχη του ανθρώπου απέναντι στη φύση. Για ολόκληρες εβδομάδες, σε αρκετές περιπτώσεις, οι ιστιοπλόοι είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν σε συνθήκες που ποικίλλουν από πολικές θερμοκρασίες έως και εξαντλητικό καύσωνα, την ίδια στιγμή που θεόρατα πολλές φορές κύματα δεν σταματούν να ραπίζουν το σκαρί και ο άνεμος να κάνει εκκωφαντικό θόρυβο. Στις συνθήκες αυτές, τη διαφορά συχνά κάνουν μερικές μόνο κινήσεις, που μπορεί να σημαίνουν κέρδος χρόνου και πρωτοπορία απέναντι στον αντίπαλο. Ο θεσμός έχει χαρακτηριστεί από επικές μάχες που έμειναν ιστορικές, νίκες που κατακτήθηκαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αλλά και την απώλεια πέντε ιστιοπλόων, που έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια του αγώνα.
Σκέλη στους ωκεανούς και λιμάνια
Όπως και οι προηγούμενες διοργανώσεις, έτσι και το 2014-15 ο αγώνας θα διεξαχθεί σε σκέλη στους ωκεανούς. Εννέα σκέλη συνολικά, μεταξύ των 10 λιμανιών υποδοχής, που αθροίζονται στα 38.739 ναυτικά μίλια (71.745 χλμ.) του αγώνα. Τα σκάφη θα διασχίσουν 4 ωκεανούς (Ατλαντικός, Ειρηνικός, Ινδικός και Νότιος) και θα επισκεφθούν 11 χώρες σε 5 ηπείρους. Οι χώρες αυτές με τη σειρά αναχώρησης και άφιξης (σε παρένθεση τα λιμάνια) είναι: Ισπανία (Αλικάντε), Νότια Αφρική (Κέιπ Τάουν), Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (Άμπου Ντάμπι), Κίνα (Σάνια), Νέα Ζηλανδία (Ώκλαντ), Βραζιλία (Ιταζάι), Η.Π.Α. (Νιούπορτ), Πορτογαλία (Λισσαβώνα), Γαλλία (Λοριάν), Ολλανδία (Χάγη) και Σουηδία (Γκέτεμποργκ).
Το μακρύτερο σκέλος είναι αυτό από το Ώκλαντ της Νέας Ζηλανδίας στο Ιταζάι της Βραζιλίας, μήκους 6.776 ν.μ. (12.549 χλμ.). Η απόσταση αυτή ισοδυναμεί με δύο φορές το μήκος του Νείλου ποταμού. Το πιο κοντό σκέλος είναι αυτό από τη Λισσαβώνα της Πορτογαλίας στο Λοριάν της Γαλλίας, μήκους 647 ν.μ. (1.198 χλμ.) που ισοδυναμεί με 400 φορές το μήκος της πίστας του Grand Prix του Μονακό.
Σε κάθε λιμάνι που θα «πιάνουν» τα σκάφη, θα διεξάγονται εκδηλώσεις διάρκειας περίπου δύο εβδομάδων. Πλήθος κόσμου θα έχει την ευκαιρία να βρεθεί κοντά στα πληρώματα και τα σκάφη τους αλλά και να έρθει πιο κοντά στον υπέροχο κόσμο της ιστιοπλοΐας.
Πώς κερδίζει κάποιος;
Η βαθμολογία του αγώνα βγαίνει από την άθροιση της επιμέρους βαθμολογίας στα υπεράκτια σκέλη ανάμεσα στα λιμάνια, από αυτό της αφετηρίας (Αλικάντε, Ισπανία), μέσω των ενδιάμεσων σταθμών σε αυτό του τερματισμού (Γκέτεμποργκ, Σουηδία). Να σημειωθεί εδώ ότι στο τελευταίο σκέλος, από το Λοριάν στο Γκέτεμποργκ, έχει προβλεφθεί και ένα ενδιάμεσο pit-stop, στη Χάγη της Ολλανδίας. Στην εφετινή διοργάνωση οι παράκτιες δοκιμασίες δεν συμπεριλαμβάνονται στη βαθμολογία παρά μόνο αν κριθεί απαραίτητο σε περίπτωση ισοβαθμίας. Το βαθμολογικό σύστημα που θα ισχύσει είναι αντίστοιχο αυτών των κλασσικών ιστιοπλοϊκών διοργανώσεων. Σύμφωνα με αυτό, η ομάδα-σκάφος που θα τερματίσει πρώτη σε ένα υπεράκτιο σκέλος παίρνει ένα βαθμό, η δεύτερη δύο βαθμούς κοκ. Αντίστοιχη είναι η βαθμολογία και για τις παράκτιες δοκιμασίες που διεξάγονται γύρω από σημαδούρες. Στο τέλος του αγώνα, η ομάδα με το μικρότερο σύνολο βαθμών στα υπεράκτια σκέλη, θα ανακηρυχθεί νικήτρια.
Νέο σκάφος
Μέχρι και τον προηγούμενο αγώνα, ο κανονισμός έθετε κάποιες βασικές προδιαγραφές που έπρεπε να ακολουθήσουν οι σχεδιαστές και οι ναυπηγοί, αφήνοντας όμως μεγάλη ελευθερία κατά την υλοποίηση. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία πολύ ακριβών σκαφών, με αρκετές διαφορές μεταξύ τους, με τις ομάδες όμως που διέθεταν μεγάλους προϋπολογισμούς να έχουν, εύλογα, σχετικό πλεονέκτημα. Για να επιτύχει ισονομία ανάμεσα στις ομάδες, η Volvo αποφάσισε για πρώτη φορά στη 40χρονη ιστορία του θεσμού, όλες οι ομάδες να διαγωνιστούν με ίδια σκάφη.
Το σκάφος με το οποίο θα διεξαχθεί το Volvo Ocean Race 2014-15 ονομάζεται Volvo Ocean 65 και είναι τύπου «OneDesign», όπως αποκαλούνται στη γλώσσα των ιστιοπλόων. Κοινό σκάφος για όλες τις ομάδες, στο οποία σύμφωνα με τους κανονισμούς δεν επιτρέπονται μετατροπές. Όπως μαρτυρά και το όνομά του, πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 65 περίπου ποδών. Σχεδιάστηκε από το διάσημο ναυπηγικό οίκο Farr Yacht Design, με έδρα το Μέρυλαντ των ΗΠΑ, ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατασκευή πέντε από τα ένδεκα σκάφη που έχουν κατακτήσει την πρώτη θέση στις προηγούμενες διοργανώσεις. Τα σκάφη κατασκευάζονται από ένα κονσόρτσιουμ κορυφαίων ναυπηγείων, διασκορπισμένα σε Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία και Ελβετία.
Με το νέο σκάφος, έχει γίνει εφικτή η μείωση του συνολικού κόστους για τις συμμετέχουσες ομάδες κατά 50% περίπου. Παράλληλα, έχει δοθεί η δυνατότητα σε νέους ιστιοπλόους και ομάδες να συμμετάσχουν ενώ και οι συνθήκες πλέον είναι ίδιες για όλους, με αποτέλεσμα ο αγώνας να κρίνεται περισσότερο στο ταλέντο, τις αθλητικές ικανότητες και τη στρατηγική παρά στο σχεδιασμό και την κατασκευή ή βελτίωση των σκαφών.
Μία άλλη διαφοροποίηση που ισχύει φέτος, είναι η ύπαρξη μιας «υπηρεσίας συντήρησης» ή service των σκαφών στη διάρκεια του αγώνα, την οποία θα παρέχει η The Boatyard. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η άψογη λειτουργία των σκαφών είναι εγγυημένη σε όλη τη διάρκεια του αγώνα, κάτι που θα συμβάλλει στον ακόμα πιο έντονο ανταγωνισμό.
Τα πληρώματα
Στο φετινό αγώνα υπάρχει μία σημαντική διαφοροποίηση όσον αφορά στα πληρώματα. Οι ομάδες πλέον αποτελούνται από οκτώ μέλη συν τον εκπρόσωπο των Media, ο οποίος επιβαίνει του σκάφους αλλά δεν επιτρέπεται να συμμετέχει στην ιστιοπλοϊκή διαδικασία, είναι απλά επιφορτισμένος με τη μετάδοση ειδήσεων και εικόνας από την τιτάνια προσπάθεια. Στον προηγούμενο αγώνα αντίστοιχα, τα μέλη πληρώματος ήταν δέκα συν ο ένας εκπρόσωπος των Media.
Μία άλλη διαφορά έχει να κάνει με τα αμιγώς γυναικεία πληρώματα – και ο εφετινός αγώνας διαθέτει τέτοια ομάδα! Τα πληρώματα αυτά δικαιούνται να έχουν τρία μέλη παραπάνω (11 συν ο εκπρόσωπος των Media) με στόχο η αριθμητική υπεροχή να ισοσκελίζει το σωματοδομικό πλεονέκτημα που έχουν οι άνδρες συνάδελφοί τους.
Αναλυτικά, οι ρόλοι-θέσεις στο πλήρωμα έχουν ως εξής:
Skipper/Καπετάνιος (Κυβερνήτης)
Ο Skipper είναι ο επικεφαλής της ομάδας, καπετάνιος και διευθύνων σύμβουλος ταυτόχρονα, όντας μάλιστα αυτός που επιλέγει το πλήρωμα. Στον αγώνα έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο για τη στρατηγική και την τακτική και δουλεύει συνδυαστικά με τον Navigator. Η εμπειρία των Skippers εμφανίζει μεγάλη ποικιλία, με σύνηθες κοινό χαρακτηριστικό αρκετές διακρίσεις σε αγώνες του είδους και όχι μόνο. Οι Ολυμπιονίκες δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο μεταξύ των συμμετεχόντων ενώ οι περισσότεροι Skippers έχουν να παρουσιάσουν πολύ επιτυχημένες σταδιοδρομίες.
Διακρίνονται ιδιαίτερα υπό πίεση και φτιάχνουν χαρακτήρα μένοντας πιστοί και ακλόνητοι στους στόχους, δίνοντας κίνητρα και στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας με τα οποία ασχολούνται διεξοδικά. Έχουν την όλη ευθύνη της διαχείρισης του budget και αυτή της επικοινωνίας με τους χορηγούς, ενώ παράλληλα ασχολούνται προσωπικά και με τις διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μελών της ομάδας.
Navigator/Πλοηγός
Η ευθύνη του Navigator είναι να εξασφαλίζει διαρκώς την καλύτερη δυνατή πορεία του σκάφους ώστε να αξιοποιούνται ο άνεμος και τα ρεύματα προκειμένου το σκάφος να πάει από το ένα σημείο στο άλλο, όσο γίνεται πιο γρήγορα. Ο Navigator διαθέτει και χειρίζεται ένα πολύ προηγμένο οπλοστάσιο, σε όργανα και λογισμικό. Καθώς δεν υπάρχουν δεύτερα σκάφη για κάθε ομάδα και δεν επιτρέπονται οι δοκιμές πριν από τον αγώνα, είναι ιδιαίτερα σημαντική η ικανότητα του Navigator στο να συλλέγει δεδομένα, να τα αναλύει και να τα επεξεργάζεται. Παραδοσιακά θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα μέλη για την επιτυχία στο Volvo Ocean Race. Οι περισσότεροι πλοηγοί λατρεύουν τη μετεωρολογία και είναι ειδικοί στην ανάλυση αριθμητικών δεδομένων.
Watch Leader/Συντονιστής Πληρώματος
Ο Watch Leader έχει την ευθύνη της τοποθέτησης των μελών του πληρώματος στα πόστα όπου μπορεί να αποδώσει καλύτερα το κάθε ένα από αυτά. Δίνει τις εντολές για την αλλαγή των ομάδων σε θέσεις και τομείς ευθύνης ώστε να κρατάει το σκάφος τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα ανάλογα και με τις συνθήκες. Επιβλέπει τις εναλλαγές των ομάδων στις εργασίες του καταστρώματος, καθώς επίσης και τις αλλαγές στα πανιά του σκάφους. Σιγουρεύεται για την τήρηση του ωραρίου στις βάρδιες, που έχουν διάρκεια 4 ωρών.
Τα βασικά χαρακτηριστικά της θέσης είναι οι γνώσεις αναφορικά με τη διατήρηση της ταχύτητας του σκάφους, η αγωνιστική εμπειρία, καθώς επίσης και η ικανότητα να προβλέπει δύσκολες καταστάσεις και να τις προλαβαίνει.
Driver/Πηδαλιούχος (Τιμονιέρης)
Οι καλύτεροι πηδαλιούχοι στο Volvo Ocean Race είναι σημαντικά μέλη της εκάστοτε ομάδας. Έχουν έμφυτη την έκτη αίσθηση για το πώς να κατευθύνουν το σκάφος γρήγορα και κάτω από διαφορετικές συνθήκες για μεγάλες χρονικές περιόδους. Στην πραγματικότητα, είναι τουλάχιστον τέσσερα ή πέντε μέλη του πληρώματος που παίζουν το ρόλο αυτό και είναι σύνηθες ένας από αυτούς να είναι και ο Skipper. Όλοι τους είναι ικανότατοι πηδαλιούχοι και στις βάρδιές τους περνούν έως και 90% του χρόνου κρατώντας σφιχτά το τιμόνι, κατευθύνοντας το σκάφος. Είναι σύνηθες να έχουν πολλές εμπειρίες και μεγάλα διαστήματα επιτυχημένης κυβέρνησης σκαφών υψηλών επιδόσεων, που καθιστά το «άγγιγμά» τους στα όργανα ελέγχου πολύ ελαφρύ και ακριβές.
Boat Captain/Καπετάνιος Βάρδιας
Η μεγαλύτερη ευθύνη του Boat Captain είναι να βεβαιωθεί ότι το σκάφος βρίσκεται διαρκώς σε άριστη λειτουργική κατάσταση για όλο τον αγώνα. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, πρέπει να εξασφαλίζει πως οι εργασίες συντήρησης καθώς και οι όποιες επισκευές, γίνονται αποτελεσματικά και με τον καλύτερο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η απόδοση του σκάφους σε ποσοστό 100%. Βασικά στοιχεία της θέσης η βαθειά γνώση της ναυπηγικής αλλά και της ιστορίας στην εξέλιξη των σκαφών. Ο Boat Captain πρέπει να γνωρίζει κάθε λεπτομέρεια του σκάφους, διασφαλίζοντας ότι κάθε επισκευή ή συντήρηση ρουτίνας, γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στο σωστό χρόνο. Επιπλέον, ο Boat Captain έχει και την ευθύνη της συνεργασίας με τον επικεφαλής της ομάδας στην ακτή.
Trimmer
Τα πανιά παρέχουν την κινητήρια δύναμη για να ταξιδέψει το σκάφος στην προδιαγεγραμμένη πορεία και η ευθύνη του Trimmer είναι να έχουν ανά πάσα στιγμή το καλύτερο δυνατό σχήμα καθώς και άνοιγμα σε σχέση με τη γωνία του ανέμου, προκειμένου η ταχύτητα του σκάφους να είναι η μεγαλύτερη ανάλογα και με τις επικρατούσες συνθήκες. Ο ρόλος του Trimmer είναι ιδιαίτερα απαιτητικός και επιβάλει αδιάλειπτη συγκέντρωση για να διατηρηθεί το σκάφος στην υψηλότερη δυνατή ταχύτητα.
Pitman
Ο Pitman ελέγχει όλες τις γραμμές των σχοινιών και τα δεσίματα, τα οποία στα ιστιοφόρα είναι εν πολλοίς ο ακρογωνιαίος λίθος για την κάθε λειτουργία. Έχει το ρόλο του συντονιστή μεταξύ του Τιμονιέρη και των ανθρώπων στην πλώρη. Ο Watch Captain είναι αυτός που θα δώσει την εντολή αλλά ο Pitman οργανώνει τις κινήσεις του πληρώματος για να γίνει η επιθυμητή ενέργεια σωστά και με κάθε λεπτομέρεια. Ο Pitman έχει την ευθύνη να τραβηχτούν οι γραμμές των σχοινιών ή να απελευθερωθούν αντίστοιχα, δίνοντας διαδοχικές εντολές μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Στην ουσία, αυτός είναι που «χορογραφεί» τον εκάστοτε ελιγμό και κατευθύνει τα μέλη του πληρώματος για να υλοποιηθεί η εντολή του Watch Captain.
Bowman/Πλωριός
Ο Bowman είναι υπεύθυνος για όλα όσα συμβαίνουν στην περιοχή εμπρός από το κατάρτι. Βρίσκεται διαρκώς στην κόψη του ξυραφιού και όλη η δράση περνάει από τα χέρια του. Τα βασικά χαρακτηριστικά των κορυφαίων Bowmen είναι η αξιοπιστία, η ταχύτητα και η επιδεξιότητα, ενώ διακρίνονται για την ψυχραιμία τους καθώς επίσης και για τη δύναμη και την ευκινησία που πρέπει να επιδεικνύουν. Από πολλές απόψεις ο κάθε Bowman δίνει ένα δικό του αγώνα καθώς οι αλλεπάλληλες αλλαγές πανιών και οι ελιγμοί, εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από την ικανότητά τους.
Η πίεση είναι μεγάλη και οι Bowmen εργάζονται εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης και βρίσκονται στην πιο επισφαλή θέση πάνω στο σκάφος. ΤονBowman μπορείς να τον συναντήσεις από την κορυφή του καταρτιού έως την άκρη του «ξύλου» που προεξέχει στην πλώρη από το σκάφος.
Onboard Reporter (OBR)/Υπεύθυνος ΜΜΕ
Δύο είναι τα στοιχεία που βοήθησαν στην επέκταση της τηλεοπτικής κάλυψης του αγώνα: η μετάβαση στην εποχή της High Definition εικόνας και η ενσωμάτωση ενός εκπροσώπου των Media στα πληρώματα των σκαφών που λαμβάνουν μέρος - του Onboard Reporter (OBR). Οι OBR βρίσκονται στην πλεονεκτικότερη θέση για την περιγραφή εκ των έσω του αγώνα αλλά και της εμπειρίας συνολικά. Αποστολή τους έχουν την ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τις δυσκολίες αλλά και τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν τα πληρώματα, παρέχοντας 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα πληροφόρηση μέσα από τα σκάφη, μέσω βίντεο HD, ηχητικών κλιπ, φωτογραφιών αλλά και γραπτών ανταποκρίσεων για τις ανάγκες κάθε είδους ΜΜΕ.
Θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι κάθε ομάδα είναι υποχρεωμένη να έχει δύο από τα μέλη της κάτω των 30 ετών (γεννημένα μετά την 1η Οκτωβρίου 1984). Ο συγκεκριμένος κανονισμός εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στον αγώνα του 2008-09, με σκοπό να ενθαρρύνει περισσότερους νέους ιστιοπλόους να συμμετάσχουν. Πρόκειται για μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία, καθώς εξασφαλίζει σε κάποιο βαθμό τη συνέχεια του αγώνα σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.
Επίσης, τουλάχιστον δύο από τα μέλη του πληρώματος θα πρέπει να είναι επιφορτισμένα με την ευθύνη παροχής πρώτων βοηθειών και επείγουσας ιατρικής βοήθειας, διαθέτοντας βασικές γνώσεις ιατρικής και έχοντας περάσει σχετική εκπαίδευση. Οι ικανότητές τους κάθε άλλο παρά αμελητέες μπορούν να χαρακτηριστούν, αφού θα πρέπει να είναι σε θέση να οργανώσουν μία αεροδιακομιδή, να επιδέσουν τραύματα, να εφαρμόσουν ελαστικούς και γύψινους επιδέσμους, να εκτελέσουν πολύπλοκη συρραφή τραυμάτων, να κάνουν ενδοφλέβιες και ενδομυϊκές ενέσεις καθώς και ενδοφλέβια παροχή φαρμάκων, με αποκορύφωμα τη φροντίδα βασικής οδοντιατρικής περίθαλψης (προσωρινά σφραγίσματα δοντιών)!
Οι ιστιοπλόοι μπορούν να περάσουν περισσότερες από 25 συνεχόμενες μέρες στη θάλασσα, στην πλεύση από το ένα λιμάνι στο άλλο. Ο καθένας έχει μαζί του μία και μόνη αλλαξιά από ρούχα. Η ζωή τους στο σκάφος ακολουθεί κύκλους 4 ωρών. Τέσσερις ώρες βάρδια, τέσσερις ώρες σε επιφυλακή, τέσσερις ώρες ύπνο ή ξεκούραση, είναι ο κύκλος που επαναλαμβάνεται συνεχώς.
Κάθε ιστιοπλόος καταναλώνει περίπου 6.000 θερμίδες την ημέρα, σχεδόν το διπλάσιο απ’ ό,τι ένας ενήλικας με συνηθισμένο τρόπο ζωής. Τα γεύματά τους είναι αποξηραμένα και παγωμένα -φυσικά τα ζεσταίνουν πριν τα καταναλώσουν- ενώ λαμβάνουν και περίπου 20 βιταμινούχες κάψουλες την ημέρα. Το σκάφος είναι εφοδιασμένο με αφαλατωτή που παράγει 50 λίτρα πόσιμου νερού την ημέρα. Το νερό αυτό δεν χρησιμοποιείται για πλύσιμο σώματος – ας είναι καλά η βροχή!
Υποστήριξη από ξηράς
Θα ήταν όμως μάλλον άδικο να επικεντρωθεί κάποιος αποκλειστικά στα πληρώματα των σκαφών. Οι ομάδες, για να λειτουργήσουν σωστά χρειάζονται και μια τεράστια υποστήριξη από την ξηρά! Η καθιέρωση από εφέτος του θεσμού του Boatyard σημαίνει αυτόματα ότι ένα σύνολο 20 έως 50 ειδικευμένων ατόμων τίθεται στην υπηρεσία των ομάδων και των σκαφών. Αυτά τα άτομα παρέχουν την εμπειρία και τις γνώσεις τους στη συντήρηση των σκαφών στη διάρκεια του αγώνα ή κατά την παραμονή στα λιμάνια. Η ύπαρξη του Boatyard εκτός των άλλων σημαίνει και ένα σημαντικά μειωμένο κόστος για τις ομάδες, καθώς μέχρι τον προηγούμενο αγώνα ήταν αναγκασμένες να φροντίζουν για τεχνική υποστήριξη σε κάθε λιμάνι που «έπιαναν» τα σκάφη.
Πολλοί είναι οι συνεργάτες-μέλη της ομάδας που βρίσκονται στην ακτή και διαθέτουν με ιδιαίτερες γνώσεις και ειδικότητες. Χαρακτηριστικά πρέπει να αναφερθούν ο Shore Manager (διευθυντής ξηράς) που έχει την ευθύνη και τη διοίκηση όλων όσων συμβαίνουν στην ξηρά (και είναι πάρα πολλά!), ο μετεωρολόγος, ο υπεύθυνος μεταφορών, ο υπεύθυνος για τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό του κάθε σκάφους, οι ράφτες πανιών, οι μάγειρες, οι διαιτολόγοι, οι ναυπηγοί, οι τεχνίτες ναυπηγείου, οι ειδικοί μηχανών, οι ειδικοί για τα υδραυλικά του σκάφους κλπ.
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου