Για τα θέματα που εγείρονται από το πέρασμα του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP) από τον Δήμο Κομοτηνής αλλά και γενικότερα από την Ροδόπη συζήτησαν το πρωί της Παρασκευής σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Κομοτηνής ο Δήμαρχος Κομοτηνής κ. Γιώργος Πετρίδης και εκπρόσωποι της αρμόδιας εταιρίας.
Οι εκπρόσωποι της εταιρείας πραγματοποίησαν αυτή την πρώτη τεχνική συνάντηση για να ενημερώσουν το Δήμαρχο αλλά και τους προέδρους των δημοτικών ενοτήτων από όπου περνά ο αγωγός τόσο για το τεχνικό περιεχόμενο της μελέτης, όσο και για το κοινωνικοοικονομικό περιεχόμενο.
Άλλωστε από το Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν ενημερώσεις σε τοπικό επίπεδο από την εταιρεία, τόσο σε φορείς όσο και σε πολίτες που επηρεάζονται άμεσα από το πέρασμα του αγωγού.
Ζητώντας ανταποδοτικά οφέλη
Ο αγωγός ΤΑΡ, ο οποίος θα κατασκευαστεί από τα σύνορα της χώρας και θα περνάει από την Αλβανία για να καταλήξει μετά από μια υποθαλάσσια διαδρομή στην Ιταλία, επιλέχτηκε πρόσφατα από την κοινοπραξία του ShahDeniz για την μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, δημιουργώντας ένα εναλλακτικό νότιο διάδρομο για την παροχή της Ευρώπης.
Πρόκειται για έργο εθνικής σημασίας, σημείωσε ο κ. Πετρίδης, και επομένως οι όποιες τοπικές ευνοϊκές συνέπειες αυτού του έργου, έρχονται σε δεύτερο βαθμό, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι έχουν τη βούληση ή την πρόθεση ως δήμος να εκχωρήσουν οτιδήποτε από τα δικαιώματα των δημοτών.
Έτσι θα προσπαθήσουν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που δίνουν αυτά τα έργα, μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων, ώστε να αποκομίσουν ανταποδοτικά οφέλη από την παρουσία του αγωγού.
Σημείωσε παρόλα αυτά ότι η πόλη της Κομοτηνής δεν πρόκειται να αποκομίσει σύνδεση με το δίκτυο φυσικού αερίου από το πέρασμα του αγωγού, μιας και αυτός έχει ανεξάρτητη υπόσταση ενώ η σύνδεση με το φυσικό αέριο αποτελεί αποκλειστική δικαιοδοσία της ΔΕΠΑ, ανεξάρτητα του περάσματος αγωγού ή αγωγών.
Με συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας η χάραξη του αγωγού
Ο κ. Πετρίδης εξήρε τις προσπάθειες της εταιρείας να προσεγγίσει όχι μόνο τεχνικά, αλλά και σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο την κατασκευή του αγωγού, τονίζοντας πως τα μεγάλα έργα πρέπει να συνοδεύονται όχι μόνο από τις περιβαλλοντικές αλλά και τις κοινωνικοοικονομικές μελέτες.
«Ίσως αν είχαμε τέτοιες μελέτες να είχαμε καλύτερα αποτελέσματα σε δικά μας έργα στην περιοχή μεγάλα» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Για αυτό και στη σύσκεψη πέρα των τεχνικών και οικονομικών συμβούλων της εταιρείας, βρίσκονταν και εκπρόσωποι των οικισμών από τους οποίους διέρχεται ο αγωγός.
Θα ακολουθήσει το Σεπτέμβριο μια εκτενέστερη ενημέρωση, με ποιο απτά στοιχεία, καθώς θα έχει αρχίσει αν αποκρυσταλλώνεται σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ότι σήμερα, η όδευση του αγωγού, ο οποίος σε μεγάλο βαθμό ακολουθεί την όδευση του υπάρχοντος αγωγού της ΔΕΣΦΑ.
Ενίσχυση της τοπικής οικονομίας
Πάντως η τοπική κοινωνία θα έχει μια σειρά οφέλη από την διέλευση του αγωγού, αφού η εταιρεία σκοπεύει να απασχολήσει τοπικό προσωπικό σε τεχνικό, εργατικό, αλλά και επιστημονικό επίπεδο.
Όσο για τις περιοχές από τις οποίες θα περάσει ο αγωγός, οι οποίες είναι αμιγώς αγροτικές, οι άνθρωποι που θα επηρεαστούν από το πέρασμα του αγωγού, ο οποίος όταν ολοκληρωθεί θα βρίσκεται σε βάθος τουλάχιστον ενός μέτρου, με μεγαλύτερο βάθος σε σημεία διασταύρωσης με άλλες υποδομές ή ευαίσθητες περιοχές.
Οι αγρότες από τα χωράφια τν οποίων θα περάσει ο αγωγός θα αποζημιωθούν προκαταβολικά, σημείωσε ο κ. Πετρίδης, σημείωνοντας ότι η όδευση θα προκύψει όχι με διάταγμα με την λογική των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων αλλά μετά από διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και ειδικότερα με τους αγρότες από των οποίων τα χωράφια θα περάσει ο αγωγός.
Οι βασικοί περιορισμοί στη χρήση γης επάνω από τον αγωγό περιλαμβάνουν έναν στενό διάδρομο με μέγιστο πλάτος 8 μέτρων, δηλαδή 4 μ εκατέρωθεν του άξονα του αγωγού, όπου δεν επιτρέπεται η ανάπτυξη βαθύρριζων δέντρων, ένα διάδρομο με μέγιστο πλάτος 40 μέτρων, δηλαδή 20 m εκατέρωθεν του άξονα του αγωγού, όπου δεν επιτρέπεται η κατασκευή κατοικιών, και ένα διάδρομο με μέγιστο πλάτος 400 μέτρων, δηλαδή 200 m εκατέρωθεν του άξονα του αγωγού, όπου η εγκατάσταση ομάδων κατοικιών ή/και βιομηχανικών υποδομών είναι ελεγχόμενη.
Η προτεινόμενη όδευση επιλέχθηκε με στόχο να ικανοποιεί αυτά τα κριτήρια, ενώ παράλληλα εξασφαλίζει επαρκή χώρο για μελλοντική επέκταση των γειτονικών οικισμών, όσο το δυνατό τεχνικά εφικτό.
Κωνσταντίνος Μαρκενδούδης
Οι εκπρόσωποι της εταιρείας πραγματοποίησαν αυτή την πρώτη τεχνική συνάντηση για να ενημερώσουν το Δήμαρχο αλλά και τους προέδρους των δημοτικών ενοτήτων από όπου περνά ο αγωγός τόσο για το τεχνικό περιεχόμενο της μελέτης, όσο και για το κοινωνικοοικονομικό περιεχόμενο.
Άλλωστε από το Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν ενημερώσεις σε τοπικό επίπεδο από την εταιρεία, τόσο σε φορείς όσο και σε πολίτες που επηρεάζονται άμεσα από το πέρασμα του αγωγού.
Ζητώντας ανταποδοτικά οφέλη
Ο αγωγός ΤΑΡ, ο οποίος θα κατασκευαστεί από τα σύνορα της χώρας και θα περνάει από την Αλβανία για να καταλήξει μετά από μια υποθαλάσσια διαδρομή στην Ιταλία, επιλέχτηκε πρόσφατα από την κοινοπραξία του ShahDeniz για την μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, δημιουργώντας ένα εναλλακτικό νότιο διάδρομο για την παροχή της Ευρώπης.
Πρόκειται για έργο εθνικής σημασίας, σημείωσε ο κ. Πετρίδης, και επομένως οι όποιες τοπικές ευνοϊκές συνέπειες αυτού του έργου, έρχονται σε δεύτερο βαθμό, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι έχουν τη βούληση ή την πρόθεση ως δήμος να εκχωρήσουν οτιδήποτε από τα δικαιώματα των δημοτών.
Έτσι θα προσπαθήσουν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που δίνουν αυτά τα έργα, μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής ευθύνης των επιχειρήσεων, ώστε να αποκομίσουν ανταποδοτικά οφέλη από την παρουσία του αγωγού.
Σημείωσε παρόλα αυτά ότι η πόλη της Κομοτηνής δεν πρόκειται να αποκομίσει σύνδεση με το δίκτυο φυσικού αερίου από το πέρασμα του αγωγού, μιας και αυτός έχει ανεξάρτητη υπόσταση ενώ η σύνδεση με το φυσικό αέριο αποτελεί αποκλειστική δικαιοδοσία της ΔΕΠΑ, ανεξάρτητα του περάσματος αγωγού ή αγωγών.
Με συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας η χάραξη του αγωγού
Ο κ. Πετρίδης εξήρε τις προσπάθειες της εταιρείας να προσεγγίσει όχι μόνο τεχνικά, αλλά και σε κοινωνικοοικονομικό επίπεδο την κατασκευή του αγωγού, τονίζοντας πως τα μεγάλα έργα πρέπει να συνοδεύονται όχι μόνο από τις περιβαλλοντικές αλλά και τις κοινωνικοοικονομικές μελέτες.
«Ίσως αν είχαμε τέτοιες μελέτες να είχαμε καλύτερα αποτελέσματα σε δικά μας έργα στην περιοχή μεγάλα» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Για αυτό και στη σύσκεψη πέρα των τεχνικών και οικονομικών συμβούλων της εταιρείας, βρίσκονταν και εκπρόσωποι των οικισμών από τους οποίους διέρχεται ο αγωγός.
Θα ακολουθήσει το Σεπτέμβριο μια εκτενέστερη ενημέρωση, με ποιο απτά στοιχεία, καθώς θα έχει αρχίσει αν αποκρυσταλλώνεται σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ότι σήμερα, η όδευση του αγωγού, ο οποίος σε μεγάλο βαθμό ακολουθεί την όδευση του υπάρχοντος αγωγού της ΔΕΣΦΑ.
Ενίσχυση της τοπικής οικονομίας
Πάντως η τοπική κοινωνία θα έχει μια σειρά οφέλη από την διέλευση του αγωγού, αφού η εταιρεία σκοπεύει να απασχολήσει τοπικό προσωπικό σε τεχνικό, εργατικό, αλλά και επιστημονικό επίπεδο.
Όσο για τις περιοχές από τις οποίες θα περάσει ο αγωγός, οι οποίες είναι αμιγώς αγροτικές, οι άνθρωποι που θα επηρεαστούν από το πέρασμα του αγωγού, ο οποίος όταν ολοκληρωθεί θα βρίσκεται σε βάθος τουλάχιστον ενός μέτρου, με μεγαλύτερο βάθος σε σημεία διασταύρωσης με άλλες υποδομές ή ευαίσθητες περιοχές.
Οι αγρότες από τα χωράφια τν οποίων θα περάσει ο αγωγός θα αποζημιωθούν προκαταβολικά, σημείωσε ο κ. Πετρίδης, σημείωνοντας ότι η όδευση θα προκύψει όχι με διάταγμα με την λογική των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων αλλά μετά από διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και ειδικότερα με τους αγρότες από των οποίων τα χωράφια θα περάσει ο αγωγός.
Οι βασικοί περιορισμοί στη χρήση γης επάνω από τον αγωγό περιλαμβάνουν έναν στενό διάδρομο με μέγιστο πλάτος 8 μέτρων, δηλαδή 4 μ εκατέρωθεν του άξονα του αγωγού, όπου δεν επιτρέπεται η ανάπτυξη βαθύρριζων δέντρων, ένα διάδρομο με μέγιστο πλάτος 40 μέτρων, δηλαδή 20 m εκατέρωθεν του άξονα του αγωγού, όπου δεν επιτρέπεται η κατασκευή κατοικιών, και ένα διάδρομο με μέγιστο πλάτος 400 μέτρων, δηλαδή 200 m εκατέρωθεν του άξονα του αγωγού, όπου η εγκατάσταση ομάδων κατοικιών ή/και βιομηχανικών υποδομών είναι ελεγχόμενη.
Η προτεινόμενη όδευση επιλέχθηκε με στόχο να ικανοποιεί αυτά τα κριτήρια, ενώ παράλληλα εξασφαλίζει επαρκή χώρο για μελλοντική επέκταση των γειτονικών οικισμών, όσο το δυνατό τεχνικά εφικτό.
Κωνσταντίνος Μαρκενδούδης
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου