Καλπάζουν οι τιμές βασικών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς τα καρτέλ της ακρίβειας δρουν ανεξέλεγκτα την ώρα που η οικονομία μας βιώνει τη μεγαλύτερη ύφεση όλων των εποχών και τα εισοδήματα των νοικοκυριών έχουν υποστεί πρωτοφανείς μειώσεις.
Η οικονομική κρίση φαίνεται πως δεν κάνει το αυτί των λιανέμπορων να «ιδρώνει», καθώς οι τιμές των αγροτικών (τυποποιημένων και μη) ειδών διατροφής αποτυπώνουν το σοκ ακρίβειας από το χωράφι ώς το ράφι όπου τα βρίσκει ο καταναλωτής, που ξεπερνά και το 300%.
Οι ανατιμήσεις αυτές πέρασαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ το διάστημα Νοέμβριος 2012 – Ιανουάριος 2013.
Έναν χρόνο μετά το περίφημο «κίνημα χωρίς μεσάζοντες», που έριξε την τιμή της πατάτας στα 30 λεπτά το κιλό, σήμερα το συγκεκριμένο προϊόν φθάνει και πάλι το 1 ευρώ το κιλό.
Παράγοντες της αγοράς μάλιστα λένε ότι μέσα στις επόμενες ημέρες η τιμή του 1 ευρώ αναμένεται να ξεπεραστεί. Οι χονδρέμποροι και οι μεσάζοντες έκαναν πάλι το θαύμα τους, ενώ περιέργως φέτος όλη η παραγωγή απορροφήθηκε και το «κίνημα της πατάτας» ξεθωριάζει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, πέρυσι τέτοια εποχή στη χονδρική οι πατάτες πωλούνταν προς 38 λεπτά το κιλό, ενώ φέτος απογειώνονται στα 58 λεπτά το κιλό, αύξηση δηλαδή στην τιμή χονδρικής που μετακυλίεται στη λιανική κατά 52,63%.
Αισχρή πρόκληση
Στα τρόφιμα αγροτικής προέλευσης, δηλαδή στα λαχανικά, τα φρούτα, το γάλα και το ελαιόλαδο, όχι μόνο δεν μειώνεται το περιθώριο κέρδους των μεσαζόντων (χονδρεμπόρων, σούπερ μάρκετ κ.λπ.), αλλά οι διαφορές της λιανικής από την τιμή παραγωγού αγγίζουν τα όρια της πρόκλησης. Όπως φαίνεται, υπάρχουν τρόφιμα και αγροτικά είδη που πωλούνται έως και 171% πάνω από την τιμή που τα πουλά ο παραγωγός στον έμπορο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα καρότα, τα οποία ο παραγωγός πουλά 0,35 ευρώ, ενώ εμείς τα αγοράζουμε 0,95 ευρώ, δηλαδή σχεδόν τρεις φορές πάνω!
Στα τρόφιμα αγροτικής προέλευσης, δηλαδή στα λαχανικά, τα φρούτα, το γάλα και το ελαιόλαδο, όχι μόνο δεν μειώνεται το περιθώριο κέρδους των μεσαζόντων (χονδρεμπόρων, σούπερ μάρκετ κ.λπ.), αλλά οι διαφορές της λιανικής από την τιμή παραγωγού αγγίζουν τα όρια της πρόκλησης. Όπως φαίνεται, υπάρχουν τρόφιμα και αγροτικά είδη που πωλούνται έως και 171% πάνω από την τιμή που τα πουλά ο παραγωγός στον έμπορο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα καρότα, τα οποία ο παραγωγός πουλά 0,35 ευρώ, ενώ εμείς τα αγοράζουμε 0,95 ευρώ, δηλαδή σχεδόν τρεις φορές πάνω!
Για άλλη μια φορά, λοιπόν, αντιμέτωποι με νέες αυξήσεις τιμών στην αγορά βρίσκονται οι καταναλωτές, παρά τη μείωση των αποδοχών και το μπαράζ νέων φόρων.
Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών, οκτώ στους δέκα πολίτες διαπιστώνουν άνοδο των τιμών, ενώ ο ένας στους δύο πιστεύει ότι η ευθύνη ανήκει στους μεσάζοντες και τους μεγαλέμπορους. Ακόμη, ένας στους τρεις καταναλωτές είναι υπέρμαχος της απορρύθμισης της αγοράς, δηλαδή ζητεί περισσότερο και καλύτερο ανταγωνισμό για να πέσουν οι τιμές, ενώ ένας στους δύο ζητεί από την πολιτεία να παρεμβαίνει στον καθορισμό του ύψους των τιμών.
Διπλάσιες καταγράφονται οι τιμές και από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Ένα προϊόν μέχρι να φτάσει στον καταναλωτή, στην αρχική τιμή που πουλά ο παραγωγός θα προστεθεί σίγουρα 12% ποσοστό κέρδους για τον μεσάζοντα, 25% ποσοστό κέρδους για τον μανάβη και 13% ΦΠΑ. Το υπουργείο προσπαθεί να περιορίσει τις εικονικές συμφωνίες που εξασφαλίζουν εκπτώσεις στους λιανέμπορους χωρίς την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών εκ μέρους τους, καθώς και να πετύχει τον εξορθολογισμό του ποσοστού των χορηγούμενων εκπτώσεων, ώστε να διασφαλιστεί τελικώς χαμηλότερη τιμή για τον καταναλωτή.
Διπλάσιες καταγράφονται οι τιμές και από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Ένα προϊόν μέχρι να φτάσει στον καταναλωτή, στην αρχική τιμή που πουλά ο παραγωγός θα προστεθεί σίγουρα 12% ποσοστό κέρδους για τον μεσάζοντα, 25% ποσοστό κέρδους για τον μανάβη και 13% ΦΠΑ. Το υπουργείο προσπαθεί να περιορίσει τις εικονικές συμφωνίες που εξασφαλίζουν εκπτώσεις στους λιανέμπορους χωρίς την παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών εκ μέρους τους, καθώς και να πετύχει τον εξορθολογισμό του ποσοστού των χορηγούμενων εκπτώσεων, ώστε να διασφαλιστεί τελικώς χαμηλότερη τιμή για τον καταναλωτή.
Ωστόσο η τάση είναι οι τιμές να αυξηθούν περαιτέρω, καθώς ορισμένα προϊόντα είναι ευπαθή. Ειδικά όταν οι ποσότητες που θα πουληθούν είναι μικρές, τότε η τιμή δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι χαμηλή, καθώς μετά είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης.
Πηγή: topontiki.gr
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου