Το θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων φέρνoυν εκ νέου στη Βουλή οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ, Δημήτρης Παπαδημούλης, Γιώργος Σταθάκης, Θανάσης Πετράκος και Ευγενία Ουζουνίδου με ερώτησή τους προς τους υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών και Δικτύων.
Συγκεκριμένα, οι αρμόδιοι υπουργοί ερωτώνται, μεταξύ άλλων, για τα αποτελέσματα των μέτρων και των δράσεων που παρουσίασε στις 13/1/2012 ο τότε πρωθυπουργός Λ. Παπαδήμος, σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπογραφή των κανονιστικών πράξεων προκειμένου να εφαρμοσθεί το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο και ποια αποτελέσματα έχει αυτό επιφέρει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών και Δικτύων
Θέμα: Λαθρεμπόριο καυσίμων
Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι μια βαριά και επικερδής για τους λαθρέμπορους βιομηχανία από την οποία τα ετήσια διαφεύγοντα κέρδη του Δημοσίου υπολογίζονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη και η μετριοπαθής εκτίμηση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) υπολογίζει ότι το Ελληνικό Δημόσιο χάνει ετησίως 300 - 500 εκατ. ευρώ περίπου από το λαθρεμπόριο καυσίμων το οποίο δημιουργεί προφανώς και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ ολιγώρησαν προκλητικά και παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, αρκέστηκαν σε πολιτικές ρητορείες προθέσεων, που όμως παρέμειναν ανεκπλήρωτες υποσχέσεις. Ας σημειωθεί ότι ενώ το νομοθετικό πλαίσιο προϋπήρχε -Ν.3784/2009- και προέβλεπε την εφαρμογή του συστήματος εισροών - εκροών, καθώς και τη σύσταση επιτροπής για τον προσδιορισμό των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών, δεν αξιοποιήθηκε. Αντιθέτως, χάθηκε αδικαιολόγητα πολύτιμος χρόνος αφού η σχετική Υπουργική Απόφαση υπεγράφη μόλις το Γενάρη του 2012 (ΠΟΛ 1009/27.01.2012).
Άλλωστε, στις καταγγελίες περί λαθρεμπορίου καυσίμων αναφέρθηκε στη Βουλή στις 13 Ιανουαρίου 2012 και ο τότε πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος ο οποίος, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι «το λαθρεμπόριο δεν είναι μόνο πηγή υστέρησης εσόδων του προϋπολογισμού, αλλά πληγή στο κράτος δικαίου, αφού λειτουργεί σε βάρος της νομιμότητας. Παράλληλα, συνιστά κραυγαλέο πρόβλημα κοινωνικής αδικίας διότι κάποιοι επιτήδειοι πλουτίζουν σε βάρος του κοινωνικού συνόλου». Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε «ένα ολοκληρωμένο, ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου εισροών- εκροών όγκου καυσίμων, το οποίο προβλέπεται να καλύψει το σύνολο των πρατηρίων υγρών καυσίμων εντός του τρέχοντος έτους…. Επιπλέον το ΥΠΟΙΚ έχει προχωρήσει σε αναδιοργάνωση και ενίσχυση των τελωνείων και του ΣΔΟΕ με τα κατάλληλα μέσα για την αντιμετώπιση του διασυνοριακού λαθρεμπορίου. Επίσης έχει δημιουργηθεί σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της πορείας των εφοδιαστικών πλοίων. Η συγκεκριμένη υπηρεσία θα είναι έτοιμη για χρήση από τα τελωνεία και το ΣΔΟΕ μέσα στον επόμενο μήνα»
Στη συνέχεια με το ν. 4072/2012 υπήρξε μία προσπάθεια αυστηροποίησης του θεσμικού πλαισίου. Δεδομένου ότι δεν υπήρξε μέχρι τώρα επαρκής συντονισμός των αρμόδιων υπουργείων αλλά ούτε, κυρίως, πολιτική βούληση για την πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων αφού σε αυτήν εμπλέκονται ισχυρά κυκλώματα με υψηλή προστασία και επειδή το λαθρεμπόριο καυσίμων ευθύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την εκτίναξη της τιμής της βενζίνης όπως κατήγγειλε πρόσφατα και πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού,
ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
• Πόσα πρόστιμα βεβαιώθηκαν και πόσα εισπράχθηκαν από την εφαρμογή των μέτρων που ανέφερε ο τότε πρωθυπουργός στην αρχή του τρέχοντος έτους;
• Έχουν υπογραφεί οι σχετικές κανονιστικές πράξεις προκειμένου να εφαρμοσθεί το νέο νομoθετικό πλαίσιο; Αν ναι, ποια είναι τα αποτελέσματα που έχουν επιφέρει; Αν όχι, πού οφείλεται η καθυστέρηση και πότε πρόκειται να υπογραφούν;
• Με ποιο συγκεκριμένο σχέδιο δράσης και χρονοδιάγραμμα πρόκειται να αντιμετωπισθεί το διασυνοριακό λαθρεμπόριο με τις εικονικές εξαγωγές;
• Πρόκειται να διατεθούν όλα τα αναγκαία μέσα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς προκειμένου να επιτευχθούν αυστηροί έλεγχοι στη διακίνηση των ναυτιλιακών καυσίμων;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Δ. Παπαδημούλης
Ε. Ουζουνίδου
Θ. Πετράκος
Γ. Σταθάκης»
Συγκεκριμένα, οι αρμόδιοι υπουργοί ερωτώνται, μεταξύ άλλων, για τα αποτελέσματα των μέτρων και των δράσεων που παρουσίασε στις 13/1/2012 ο τότε πρωθυπουργός Λ. Παπαδήμος, σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υπογραφή των κανονιστικών πράξεων προκειμένου να εφαρμοσθεί το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο και ποια αποτελέσματα έχει αυτό επιφέρει.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών και Δικτύων
Θέμα: Λαθρεμπόριο καυσίμων
Το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι μια βαριά και επικερδής για τους λαθρέμπορους βιομηχανία από την οποία τα ετήσια διαφεύγοντα κέρδη του Δημοσίου υπολογίζονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη και η μετριοπαθής εκτίμηση του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) υπολογίζει ότι το Ελληνικό Δημόσιο χάνει ετησίως 300 - 500 εκατ. ευρώ περίπου από το λαθρεμπόριο καυσίμων το οποίο δημιουργεί προφανώς και συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ ολιγώρησαν προκλητικά και παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, αρκέστηκαν σε πολιτικές ρητορείες προθέσεων, που όμως παρέμειναν ανεκπλήρωτες υποσχέσεις. Ας σημειωθεί ότι ενώ το νομοθετικό πλαίσιο προϋπήρχε -Ν.3784/2009- και προέβλεπε την εφαρμογή του συστήματος εισροών - εκροών, καθώς και τη σύσταση επιτροπής για τον προσδιορισμό των αναγκαίων τεχνικών προδιαγραφών, δεν αξιοποιήθηκε. Αντιθέτως, χάθηκε αδικαιολόγητα πολύτιμος χρόνος αφού η σχετική Υπουργική Απόφαση υπεγράφη μόλις το Γενάρη του 2012 (ΠΟΛ 1009/27.01.2012).
Άλλωστε, στις καταγγελίες περί λαθρεμπορίου καυσίμων αναφέρθηκε στη Βουλή στις 13 Ιανουαρίου 2012 και ο τότε πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος ο οποίος, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι «το λαθρεμπόριο δεν είναι μόνο πηγή υστέρησης εσόδων του προϋπολογισμού, αλλά πληγή στο κράτος δικαίου, αφού λειτουργεί σε βάρος της νομιμότητας. Παράλληλα, συνιστά κραυγαλέο πρόβλημα κοινωνικής αδικίας διότι κάποιοι επιτήδειοι πλουτίζουν σε βάρος του κοινωνικού συνόλου». Στη συνέχεια αναφέρθηκε σε «ένα ολοκληρωμένο, ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου εισροών- εκροών όγκου καυσίμων, το οποίο προβλέπεται να καλύψει το σύνολο των πρατηρίων υγρών καυσίμων εντός του τρέχοντος έτους…. Επιπλέον το ΥΠΟΙΚ έχει προχωρήσει σε αναδιοργάνωση και ενίσχυση των τελωνείων και του ΣΔΟΕ με τα κατάλληλα μέσα για την αντιμετώπιση του διασυνοριακού λαθρεμπορίου. Επίσης έχει δημιουργηθεί σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της πορείας των εφοδιαστικών πλοίων. Η συγκεκριμένη υπηρεσία θα είναι έτοιμη για χρήση από τα τελωνεία και το ΣΔΟΕ μέσα στον επόμενο μήνα»
Στη συνέχεια με το ν. 4072/2012 υπήρξε μία προσπάθεια αυστηροποίησης του θεσμικού πλαισίου. Δεδομένου ότι δεν υπήρξε μέχρι τώρα επαρκής συντονισμός των αρμόδιων υπουργείων αλλά ούτε, κυρίως, πολιτική βούληση για την πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων αφού σε αυτήν εμπλέκονται ισχυρά κυκλώματα με υψηλή προστασία και επειδή το λαθρεμπόριο καυσίμων ευθύνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό για την εκτίναξη της τιμής της βενζίνης όπως κατήγγειλε πρόσφατα και πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού,
ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
• Πόσα πρόστιμα βεβαιώθηκαν και πόσα εισπράχθηκαν από την εφαρμογή των μέτρων που ανέφερε ο τότε πρωθυπουργός στην αρχή του τρέχοντος έτους;
• Έχουν υπογραφεί οι σχετικές κανονιστικές πράξεις προκειμένου να εφαρμοσθεί το νέο νομoθετικό πλαίσιο; Αν ναι, ποια είναι τα αποτελέσματα που έχουν επιφέρει; Αν όχι, πού οφείλεται η καθυστέρηση και πότε πρόκειται να υπογραφούν;
• Με ποιο συγκεκριμένο σχέδιο δράσης και χρονοδιάγραμμα πρόκειται να αντιμετωπισθεί το διασυνοριακό λαθρεμπόριο με τις εικονικές εξαγωγές;
• Πρόκειται να διατεθούν όλα τα αναγκαία μέσα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς προκειμένου να επιτευχθούν αυστηροί έλεγχοι στη διακίνηση των ναυτιλιακών καυσίμων;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Δ. Παπαδημούλης
Ε. Ουζουνίδου
Θ. Πετράκος
Γ. Σταθάκης»
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου